Koloniale tafel licht maken

ZusterL

  • #1
Na meer dan een jaar verbouwen eindelijk toe aan de inrichting. We willen in onze keuken een grote vierkante tafel, mar die blijken moeilijk verkrijgbaar en schreeuwend duur. Nu hebben we er eentje op het oog bij een tweedehands winkel, perfecte maat maar helaas, verkeerde kleur... Daarom:

- Hebben jullie tips over hoe ik een massief houten donkere koloniale tafel (van teak?) weer licht kan krijgen?
- Krijg je die lak en beits helemaal weg, of zal er altijd een waas achterblijven?
- Kan ik het zelf doen, en zo ja, wat raden jullie dan aan? Afbeiten, schuren...?

Alvast bedankt!
 

KlusRob

  • #2
Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde gedaan met een donker eikenhouten tafel (of beter gezegd: mijn vader heeft het gedaan voor mij omdat ik geen werkplaats had om in te kunnen schuren/schilderen (appartement).

De tafel (oude tafel van mijn ouders die ze enkele jaren eerder hadden vervangen door een nieuwe) was door het zonlicht behoorlijk verkleurd. In eerste instantie wilden we hem donker beitsen.
Maar begonnen met schuren (voorzichtig met een bandschuurmachine, de ronde delen met de hand, maar kan volgens mij ook goed met een excentrische schuurmachine). Daarna met een vlakschuurmachine goed gladgeschuurd. In totaal is er denk ik wel een paar mm vanaf gegaan.

Toen de tafel kaal was, was deze zo mooi dat we hem maar licht gebeitst hebben.

Dus: Goed schuren met een schuurmachine die materiaal wegneemt (beginnen met een groffe korrel en steeds fijner gaan). Hoeken waar je niet goed bijkunt inderdaad eerst afbijten (wel eerst een proefstukje proberen, bijvoorbeeld aan de onderkant van het blad).
Maar wel zover schuren dat de lak helemaal weg is en je op kaal hout kijkt!

Groet,
Rob
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #3
Licht er een beetje aan hoe grof de koloniale tafel is. Als deze vrij ruw en onregelmatig is, dan zal het niet meevallen om alle donkere beits weg te krijgen.

Is de tafel vrij vlak, dan kun je de tafel gewoon kaalschuren. Over het algemeen gaat dat prima met wat geduld.
 

Tealon

  • #4

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Dat is een eiken tafel en geen teak.

Deze tafel heeft een egaal vlak blad. Met een beetje geduld kun je zo'n tafel helemaal blank schuren. Je bent dan natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit hout die is gebruikt. Voor donkere meubels wordt nog wel eens een mindere kwaliteit hout gebruikt, omdat je vlekken e.d. na het beitsen toch niet meer ziet.

De getoonde afbeelding geeft naar mijn mening een slecht resultaat weer. Blank schuren kan tot een beter resultaat leiden.
 

Tealon

  • #6
Volgens mij is de tafel in het voorbeeld ook geschuurd?! Daarnaast heb je helemaal gelijk m.b.t. het verschil in houtsoort. Overigens is de tafel in het voorbeeld goed blank? De kopse kant van het hout is misschien wat donker, maar dat krijg je altijd moeilijk weer licht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu