Koelkast (zonder vriesvak !) die spontaan begint te vriezen!

Paulus6003

  • #1
Wat kan er aan de hand zijn met onze inbouw koelkast zonder vriesvak?
Hij is begonnen met vriezen (tot -10C).....Kan het zijn dat:
- de thermostaat kapot is?
- de verdamper kapot is?
Hoe kan ik dat controleren?
Verdere info:
De koelkast is 15 jaar oud; merk Bosch FD7609 (A-klasse)
 

Sjaan Smit

  • #2
Heb dit probleem ook gehad met ook een Bosch toevallig...Wel een nog wat ouder exemplaar. Toen was de thermostaat naar de bliksem en geen zin/moeite om kosten te gaan maken. Bovenin was het goed koud,toen maar tot bierkoelkast gebombadeerd. Ideaal in een studentenhuis. :P
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Thermostaat is waarschijnlijk defect.
 

Bart100

  • #4
Indien de achterwand volledig egaal aangevrozen is zou ik eventueel denken aan de thermostaat, maar bij zo'n ouder toestel zou ik eerder denken aan drukverlies op de motor waardoor het laatste stuk van de verdamper onvoldoende koelt, waardoor de thermostaat geen koude meer voelt (voeler zit op einde van verdamper)en de motor constant blijft draaien en dan is het toestel voor de vuilbak
 

Johnie

  • #5
Komt er een bol ijs in
denk de verdamper lek
komt vaker voor
 

Bart100

  • #6
Johnie, een bol ijs in het begin van de verdamper kan wijzen op een te kort aan gas maar kan ook veroorzaakt worden door een verstopping op die plaats. Normaal gezien wanneer er een lek ontstaat in de verdamper zal ook de achterwand opblazen en dan is er inderdaad niet meer aan te doen.
 

Johnie

  • #7
Bart 100 de achterwand hoeft dan helemaal niet op te blazen
helemaal niet en de verstopping zit nooit waar de bol zit dan zit er teweinig gas in en koelkasten waar de achterwand van loslaten heb je wel meer waar geen lek in zit
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Zullen we nu maar even afwachten op een reactie van de vragensteller ?
 

Sjaan Smit

  • #9
Ok....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu