Koelkast maakt sneeuw na verhuizing

Krin

  • #1
Hallo ik ben net verhuisd en na 25 uur rust is de koelkast aangedaan. nu is het heel koud binnen en na 2 dagen is er zelfs sneeuw aan de binnenzijde. ik heb gelezen dat dit met de thermostaat/voeler te maken kan hebben maar ik zie niet waar hij scheef kan zitten. zie de bijgevoegde foto. het is een siemens ks24v21/02
2
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik vermoed dat de thermostaat of het capillair is gesneuveld.
De voeler kunt u vinden als u de dunne metalen "draad" volgt die op de thermostaat is aangesloten, verwijder hiervoor eerst het kapje van de verlichting.
Maak eerst een foto voordat u draden los trekt en zet de kleuren met de bijbehorende nummers op papier, de nummers staan naast de aansluitingen op de thermostaat.
Bij een onderdelenwinkel zijn passende thermostaten te koop.
 

MvanV

  • #3
Het kan ook zijn dat de vochtafvoer niet goed werkt omdat het gaatje verstopt zit en/of de koelkast niet meer waterpas staat.
Vaak zie je in de achterwand een of twee gootjes met een gaatje naar achter. Met n wattenstaafje even schoonprikken.

Waterpasheid checken met een waterpas (of zelfs n knikker of schaal water) en de koelkast stellen, vaak zitten er pootjes onder die zeskantig zijn, die kan je met een moersleutel/waterpomptang/baco/soms hand naar boven en beneden draaien. Of anders wat er ondwe.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ijsvorming door een verstopt gaatje onderin heeft niets met ijsvorming te maken, je moet de koelkast al knap scheef hebben staan wil dat enige invloed uitoefenen.

@ Krin, hoe lang heeft de koelkast na vervoer rechtop gestaan voordat u hem weer hebt aangezet?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu