Knieschot bevestiging

Paultje W

  • #1
Hallo allemaal,

Ik was vol enthousiame begonnen met het openen van de ruimte achter het knieschot om wat meer bergruimte te creeren. Ik was begonnen met het eraf halen van spaanplaat die er op geniet zit. In mijn onervarenheid (en mogelijk lompheid :oops: ) heb ik zowaar ook (een deel van) het houten frame eruit getrokken. Omdat ik het niet helemaal vertrouwde heb ik toch even rondgezocht op internet en ik denk dat dit houten frame deel is van de dragende constructie van het dak. Daarom heb ik het frame zsm terug gezet. Hij staat nu goed in z'n originele positie.

Het enige is dat het vast zat via ijzeren bevestigingsstrips die de vloer in gaan (een constructie zoals in de tekening hieronder). Het blijkt dat ik het frame dus uit de schroeven van de bevestigingsstrips heb getrokken. Ik heb het frame dus nu terug gezet maar dan zonder de drie schroeven aan de bevestiginsstrips.

Mijn vragen aan jullie zijn
1) Is het erg dat het frame niet aan de bevestigingsstrips zit geschroefd? Zo ja hoe kan ik deze weer vastschroeven. Het schroefgat van de strips zit namelijk zo goed als tegen de betonnen vloer aan.

2) Hoe belangrijk zijn de spaanplaten voor de dakconstructie? Moet ik een nieuwe plaat erop zetten?

3) wat is de beste manier om de ruimte achter het knieschot te kunnen gebruiken als bergruimte?

Huidige situatie. Het houten frame wat eruit kwam is de twee vierkanten die te zien zijn plus het stuk links tot de muur


Tekening die sterk lijkt op de constructie die ik tegenkom


Alvast bedankt voor de antwoorden
Paul
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is de opening zoals hij nu is groot genoeg?
 

Paultje W

  • #3
Het oorspronkelijke idee was de hele wand open te maken en een setje schuifdeuren er voor te doen, maar daar ben ik nu wat huiverig voor. Ik kan ook leven met deze opening.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je het frame intact laat kan je de schuifdeuren er voor zetten of luiken met een magneet sluiting
 

Paultje W

  • #5
Ok. Dank voor het antwoord :D
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Paultje W schreef:
2) Hoe belangrijk zijn de spaanplaten voor de dakconstructie? Moet ik een nieuwe plaat erop zetten?
Die zijn zeker belangrijk. Eén vak open maken is geen probleem. Twee is op het randje. De stijl in die opening wordt nu zwaarder belast.
 

Paultje W

  • #7
Dank voor het antwoord. Ik denk dat ik dan er eentje weer dicht maak. Ik neem aan dat de spaanplaat op maat zagen en op zn plek vastschroeven afdoende is. Of moet deze echt vastgeniet worden (ik heb namelijk geen nietpistool)?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Schroeven is prima.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu