Klokthermostaat op de badkamer

Edwinkemps

  • #1
Klussers!

Sinds deze week heb ik een allesbrander aangesloten in de huiskamer.
Erg tevreden, heelijke warmte en gezellig natuurlijk.
Maar zoals verwacht is er nu wel een probleem bij gekomen...

Aangezien de thermostaat (honywell chronotherm III) in de huiskamer hangt waar ook de kachel staat, springt deze niet meer aan, met als gevolg dat de badkamer ook niet meer verwarmd wordt.

Als oplossing wil ik zo'n zelfde thermostaat in de badkamer hangen en parallel schakelen aan de (niet modulerende) ketel.

Is dit een geschikte oplossing? Of zijn er betere ideeën?

Groet,

Edwin
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dan wordt het helemaal lekker warm in de kamer.

Een optie is om dan overal thermostaatkranen toe te passen en weersafhankelijk te gaan stoken.
Je zal dan ook ergens een bypass moeten plaatsen.

Je gaat dan wel duurder stoken maarja, comfort kost nu eenmaal geld. :wink:
 

Xr8

  • #3
Deze oplossing kan prima werken, u zult dan de radiatoren in de vertrekken die door de allesbrander worden verwarmd dicht moeten draaien. Als u deze handeling geen probleem vind dan is het bij plaatsen van een thermostaat de simpelste en goedkoopste oplossing. Denk eventueel aan een draadloze uitvoering indien de aanleg van een kabeltje problemen geeft.

De oplossing van Ron is ook een goede mogelijkheid, maar is aanzienlijk duurder, deels of allemaal andere kranen, regeling, bypass en het werk.

Succes.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Die radiatoren kun je niet zomaar dicht draaien, misschien zijn dat wel degene die de waterstroming moeten waarborgen.
 

Xr8

  • #5
Ik ga ervan uit dat wanneer je een thermostaat plaatst de radiator daar ten alle tijde open staat, daar is dan zowieso stroming mogelijk. Indien dat niet zo is houd dan inderdaad rekening met de opmerking van Ron

Succes.
 

Edwinkemps

  • #6
Bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Edwin
 

Edwinkemps

  • #7
Is er trouwens een minimale "flow" nodig in het verwarmingscirquit?
Of is het zo dat als er één radiator openstaat dat dit voor voldoende stroming zorgt?

Ik heb nu dus in de badkamer altijd de radiator openstaan plus de vloerverwaming, deze draait mee op het normale cv cirquit dus zonder eigen pomp.

Groet,

Edwin
 

Fiesiekus

  • #8
Als die beide openstaan is dat genoeg als by-pass
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
Is de vloerverwarming niet geregeld dan?
 

Scot

  • #10
Hang eens een nieuwere thermostaat op zoals de chronotherm vision of de celsia 20. deze hebben een open-haard functie. blijft de ketel op de handmatige temp. doorstoken zonder op de temp in de kamer te letten.
als de allesbrander uit staat reageert hij weer gewoon op de thermostaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu