Kleine schakelaar (met verlichting) aansluiten op snoer.

Smuldert

  • #1
Hallo,

Ik heb een autoradio in mijn veranda geplaatst en deze werkt op een laptop lader.
Werkt prima, alleen wil ik de stroom kunnen schakelen zodat die lader niet continu onder stroom staat.

Dus wil ik naast de radio een klein schakelaartje plaatsen.

Nu ben ik wel handig als het om 12/24v gaat, maar van 220 word ik altijd een beetje bang.

De lader is voorzien van een simpel 2 aderig snoertje, ik zou dus op 1 van die draden een schakelaartje kunnen plaatsen?
Hoe zit het dan met het lampje in de schakelaar?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op een veranda zul je denk ik in principe (spat-)waterdicht materiaal moeten gebruiken. Dus zou de lader misschien niet eens geschikt zijn voor buiten.

In elk geval kun je beter niet de (230V) draden gaan doorknippen en er een schakelaar tussen zetten. Het is veel makkelijker en veiliger er een stekkerschakelaar tussen te plaatsen. Die steek je in het stopcontact en erin zit weer een stopcontact waar de eigenlijke stekker in gaat. Dan verander je in elk geval niets aan het originele snoer.

Een voorbeeld van zo'n schakelaar:



Die schakelaar heeft inderdaad ook een lampje, maar dat zit ingebouwd en werkt gewoon zoals het moet.

Er bestaan ook (nieuwere) modellen met een draaiende bovenkant om hem aan en uit te zetten. Neem die niet, die werken niet lekker en hebben ook geen lampje. Beter even verder zoeken, bij bouwmarkten hebben ze deze in elk geval. :wink:
 

Smuldert

  • #3
Dat vind ik niet wat.
De veranda moet je overigens zien als een kapschuur, met zitruimte.
Het moet heel raar gaan wil daar regen onder komen.

De radio zit in een zijwand welke aan aan de andere kant uit komt in de schuur.
Zon klein schakelaartje er naast zou ik het mooiste vinden.

Een simpele snoerschakelaar is al een optie, maar dat is niet mooi. Daarom denk ik aan een inbouwschakelaartje...
Maar hoe het dan met 220v gaat....?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Daarover ga ik niet adviseren want mijn indruk is dat je erg weinig weet hebt van elektriciteit. En dan voel ik er niets voor om een of andere oplossing naar voren te brengen die in principe alleen kan indien vakkundig gemaakt.

Bovendien is het gewoon buiten (ook al is het onder een dak) en dien je de desbetreffende voorschriften te volgen. Dus spullen te gebruiken die geschikt zijn voor buitengebruik. Ook al heb je zelf het idee dat het wel moet kunnen met zo'n snoertje: de verzekering denkt daar ingeval van brand of een (dodelijk) ongeval heel anders over.

Daar laat ik het bij.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Deze kan je gebruiken:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu