Kleine opening maken in grote stalmuur

Turbo MacKwek

  • #1
Ik begrijp dat deze vraag al vaker gesteld en beantwoord kan zijn, maar als je niet helemaal weet wat je zoekt, vind je het helaas ook niet.

We hebben bij ons huis -voormalig boerderij- een flinke oude stal, halfsteens gemetseld. (of was dat een open deur...?)
Aan de kopse kant willen we aan de grond een opening van pakweg een meter breed en een halve meter hoog maken. Het wordt een deuropening voor dwerggeitjes, vandaar zo klein, en we hebben eigenlijk ook weinig eisen aan de afwerking. Als het maar veilig is.

de topics die ik vind gaan eigenlijk allemaal over flinke kozijnen en deuren in relatief kleine muren en er gaat veel aandacht uit naar de afwerking. Nu gaat het om een kleine opening in een flinke muur van 8 meter breed, een meter of zes hoog.

Blijft het hele stappenplan wat ik in andere topics over kozijnen lees, intact, of kunnen we iets makkelijker te werk gaan, omdat het een redelijk minimale ingreep betreft. M.a.w. moeten we hier toch een ervaren klusser of wellicht een professional bijhalen, of kunnen we zelf een slijpmachine op de muur zetten?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als het een draagmuur is moet het eigenlijk berekend worden. Maar meestal is een latei erboven al snel voldoende.

Plaats een een foto van de gevel met erin aangegeven waar de opening moet komen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Zijn de geitjes zo groot dat de opening een meter breed moet zijn ?
Als het gat een halve meter is kunnen ze er ook wel door en hoeft u geen berekening te laten maken, wel even een latei boven de opening met een opleg van 10 cm aan beide kanten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Nee, maar als ze naar binnen moeten voor voer dan willen ze er met zijn zessen door denk ik :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Dat lukt ook niet bij een meter breed. :P
 

Turbo MacKwek

  • #6
:D nee, dat zal wel meevallen. Er komen bovendien maar twee bokjes in.

Die meter bij een meter was nog niet heel goed doordacht hoor. Vermoed dat een luik van een halve bij een halve meter ook voldoet. Zit nog in de fase om te zien wat er bij komt kijken.

Ik zal ZSM een foto plaatsen zodra ik ertoe in de gelegenheid ben.

@Jan: is die halve meter een bepaalde grens of zo? Of bedoel je dat ook meer als een algemene opmerking?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
In zoverre is het een grens dat er geen zware ondersteuning van de bovenliggende muur nodig is, 1 of 2 standaard lateien aanbrengen, afhankelijk van de muurdikte en/of spouw, is voldoende.
 

Turbo MacKwek

  • #8
Helaas geen al te duidelijke foto, maar heb geen camera bij de hand, dus moet het even doen met wat we hebben. Hopelijk kunnen jullie hier iets uit afleiden.

Hier zie je (achter onze kat ;) ) deels verscholen achter een vreemde schutting, de muur waar het om gaat. De opening zal uiteindelijk in de buurt van het raam links moeten komen. (in ieder geval links van de deur die je nog net ziet)



Vervolgvraag: beste juist recht onder het raam, of juist niet? En in hoeverre compliceert dat raam de boel?

De muur is halfsteens gemetseld en heeft aan de lange zijde links om de hoek overal kleine openingen vanuit de oude stalboxen, zoals wij die nu ook willen maken. Probleem daarmee is alleen dat die allemaal uitkomen in de tuin van de buren... ;)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Dan moet het precies onder het raam. Als je het tussen de deur en raam plaatst, gaat het niet goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu