Kit van ruit in deur verwijderen

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik moet 2 hardhouten buitendeuren met daarin een ruit schilderen.

De deur is aan de buitenkant af fabriek voorzien van bruine glaskit. Het is vreselijk taaie kit die bij extreme warmte ook uitzakt.

De deuren worden in een lichte kleur gelakt en dus wil ik graag witte glaskit gebruiken. Enerzijds omdat dit mooier is bij de witte lak, anderzijds om van het uitzakken van de oude kit af te zijn.

Weet iemand hoe je deze kit het beste kan verwijderen?

PS: 2 jaar terug is van de derde deur het glas vervangen (was lek). De glasboer is toen een half uur bezig geweest om de oude ruit uit de sponning te krijgen, zo taai en sterk is de kit. De sponning zat helemaal volgespoten met deze kit / lijm. Geen wonder dat de fabrikant van de deur 30 minuten inbraakvertraging geeft op de ruit.
 

De Bob

  • #2
Uitsnijden/krabben met driehoek verf krabber/kit verwijder mes, en over kitten met een polyurethaan kit voor glas, dat zijn de betere kitten voor buiten.

Zijn in wit te koop.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Als het goed gekit is zit er zo'n 4 mm diepe kitlaag in, met een verfkrabber is dat link werk, voor u het weet zitten er krassen op het glas.
Met zo'n mes zou het misschien wel kunnen maar dat duurt eeuwen.
De kit moet allemaal verwijderd worden want kit hecht niet op kit.
De glaslatten verwijderen, de ruit, sponning en glaslatten kitvrij maken en opnieuw plaatsen.
Met een gebruikt plamuurmes is de kit prima weg te steken, het mes wordt door het gebruik vlijmscherp, alternatief is een multitool met een geschikt mes voor het snijden van o.a. kit.
Ik zou de kit gewoon schilderen, scheelt een boel werk.
 

De Bob

  • #4
Als de glaslatten goed in die stevige fabrieks kit zitten, laten zitten, en alleen de uitzakkende kit verwijderen.

De deuren aflakken en daarna pas kitten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Zoals ik hierboven al schreef, kit over kit hecht niet goed.
 

De Bob

  • #6
Dus, deuren aflakken en daarna pas kitten. Schreef ik.

En de meeste kit wordt al verwijdert, alleen onder de latten blijft het zitten
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
De ruit zit niet met glaslatten bevestigd, maar met metalen strips aan de binnenkant van de deur.

Ik zal proberen of ik morgen met daglicht een foto kan maken.
 

De Bob

  • #8
Ok, dan wordt het wat duidelijker.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu