Keukendeurtjes maken

Rielroel

  • #1
Heren,

Ik wil nieuwe keukendeurtjes zelf maken voor bestaande keuken. Vlakke deur met groeven ingefreesd. Met mdf is mogelijkheid, maar vindt dat te strak. Een gefineerde plaat is de fineerlaag te dun om te frezen.
Echt hout is natuurlijker.

Nu zijn er eiken platen op de markt (triple masief, met 4mm toplaag eiken) maar die zijn erg duur (€100,= per m2)

Een andere mogelijkheid is massief eiken dmv een timmerpaneel.
Maar zijn deze platen wel geschikt? Heeft iemand ervaring met deze platen; kromtrekken, verwerking, verven.

bedankt voor jullie reactie.
 

Kees61

  • #2
Het moet eikenhout worden maar behalve de prijs van eiken :-)
Als je eiken gefineerd mdf neemt, dan kan je daar best wel groefjes in frezen. MDF kleurt aardig bij eiken, vooral als je het lakt.
Eigenlijk klopt het toch al niet als je groefjes in een gefineerde plaat freest. Zo maak je geen deuren. Of je krijgt krasse regels.

Wat zijn timmerpanelen? Ik ben geen timmerman. ZIjn dat panelen van latjes aan elkaar gelijmd? Dat is niet geschikt voor deurtjes want dat gaat krom.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je paneel deurtjes wilt moet je die ook gewoon als paneel deurtjes maken.

anders loopt de houtnerf van de 'dorpels' in de verkeerde richting.

buiten dat het mooier is is het ook goedkoper.
je kombineerd namelijk masief eiken met een stukje multiplex. of meubelplaat.
 

Cornelis

  • #4
Wat je bijv kunt doen is een multiplexplaat met eikenfineer gebruiken. Daar horizontale, ondiepe V-groefjes in maken met je bovenfrees. En dan de voor en achterkant voorzien van een smal massief latje van 2x2 cm oid. Evt kan je de boven en onderkant ook nog afwerken met een randje fineer als je de multiplex zijkanten niet mooi vindt.
 

T2doka

  • #5
Er bestaan platen die bestaan uit 3lagen massief hout,
door het schranken van de nerfrichting wordt het werken
(krom trekken) van het massieve hout tegengegaan.
Misschien is dit een oplossing?
Kun je ook groeven in frezen, natuurlijk niet te diep, of de
richting van de nerfen loopt de andere richting uit.

Foto als voorbeeld:
helaas offline

Groeten,
Mattias.
 

Rielroel

  • #6
Dit zijn die platen die ik bedoel, (triple masief, met 4mm toplaag eiken)... maar deze platen zijn € 100,= per m2 excl. BTW.

En massief eiken zijn € 50/60,= per m2...
 

H@ns

  • #7
Misschien even een tekening van wat je wilt?!
 

Rielroel

  • #8
Mijn vraag blijft; zijn massieve eiken timmerpanelen (meubelpaneel) geschikt voor keukendeurtjes?
Kastdeurtjes worden 21mm dik.
Gaat het hout krom trekken? Heeft iemand hier ervaring in?
 

H@ns

  • #9
Het antwoord blijf; neen, die zijn niet geschikt.

Enig verheldering middels grafisch materiaal kan daar misschien wat nuance in aanbrengen...
 

Rielroel

  • #10
Dankjewel, ik weet voldoende...

 

T2doka

  • #11
Waarom gebruik je geen rubberwood panelen en kleur of beits je deze niet in de kleur van eik?
 

H@ns

  • #12
Misschien omdat eiken en rubberwood twee optisch totaal verschillende houtsoorten zijn èn omdat daarmee het probleem van een massief timmerpaneel dat ongeschikt is voor keukendeurtjes nog niet is opgelost?
 

Rielroel

  • #13
T2doka schreef:
Waarom gebruik je geen rubberwood panelen en kleur of beits je deze niet in de kleur van eik?
Rubberwood = massief houten panelen.... volgens mij.

Ik krijg elders overigens wel positieve reacties of massieve panelen geschikt zijn voor keukendeurtjes. (leveranciers, timmerman)
 

H@ns

  • #14
Gewoon doen dan.
 

Kees61

  • #15
:mrgreen: :mrgreen:
 

Pepjo

  • #17
Vanwege :
Kees61 schreef:
Eigenlijk klopt het toch al niet als je groefjes in een gefineerde plaat freest. Zo maak je geen deuren. Of je krijgt krasse regels.

Wat zijn timmerpanelen? Ik ben geen timmerman. ZIjn dat panelen van latjes aan elkaar gelijmd? Dat is niet geschikt voor deurtjes want dat gaat krom.
En ook:
H@ns schreef:
Het antwoord blijf; neen, die zijn niet geschikt.
En ook :
H@ns schreef:
Misschien omdat eiken en rubberwood twee optisch totaal verschillende houtsoorten zijn èn omdat daarmee het probleem van een massief timmerpaneel dat ongeschikt is voor keukendeurtjes nog niet is opgelost?
En je dan toch niet gelooft dat het niets wordt op termijn.
 

Kees61

  • #18
Precies Pepjo, die :mrgreen: was naar H@ns bedoeld.
 

H@ns

  • #19
Precies :)

Overigens, afgezien van de reeds genoemde bezwaren, een ander probleem van volledig massieve deurtjes (dus uit een zg. "meubelpaneel" gezaagd) is dat het onherroepelijk krom gaat trekken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
19
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu