Keukendeurtjes maken

Rielroel

  • #1
Heren,

Ik wil nieuwe keukendeurtjes zelf maken voor bestaande keuken. Vlakke deur met groeven ingefreesd. Met mdf is mogelijkheid, maar vindt dat te strak. Een gefineerde plaat is de fineerlaag te dun om te frezen.
Echt hout is natuurlijker.

Nu zijn er eiken platen op de markt (triple masief, met 4mm toplaag eiken) maar die zijn erg duur (€100,= per m2)

Een andere mogelijkheid is massief eiken dmv een timmerpaneel.
Maar zijn deze platen wel geschikt? Heeft iemand ervaring met deze platen; kromtrekken, verwerking, verven.

bedankt voor jullie reactie.
 

Kees61

  • #2
Het moet eikenhout worden maar behalve de prijs van eiken :-)
Als je eiken gefineerd mdf neemt, dan kan je daar best wel groefjes in frezen. MDF kleurt aardig bij eiken, vooral als je het lakt.
Eigenlijk klopt het toch al niet als je groefjes in een gefineerde plaat freest. Zo maak je geen deuren. Of je krijgt krasse regels.

Wat zijn timmerpanelen? Ik ben geen timmerman. ZIjn dat panelen van latjes aan elkaar gelijmd? Dat is niet geschikt voor deurtjes want dat gaat krom.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je paneel deurtjes wilt moet je die ook gewoon als paneel deurtjes maken.

anders loopt de houtnerf van de 'dorpels' in de verkeerde richting.

buiten dat het mooier is is het ook goedkoper.
je kombineerd namelijk masief eiken met een stukje multiplex. of meubelplaat.
 

Cornelis

  • #4
Wat je bijv kunt doen is een multiplexplaat met eikenfineer gebruiken. Daar horizontale, ondiepe V-groefjes in maken met je bovenfrees. En dan de voor en achterkant voorzien van een smal massief latje van 2x2 cm oid. Evt kan je de boven en onderkant ook nog afwerken met een randje fineer als je de multiplex zijkanten niet mooi vindt.
 

T2doka

  • #5
Er bestaan platen die bestaan uit 3lagen massief hout,
door het schranken van de nerfrichting wordt het werken
(krom trekken) van het massieve hout tegengegaan.
Misschien is dit een oplossing?