Keuken in Souterrain

AlanW

  • #1
Dames en Heren,

Ik ben samen met mijn vriendin een pand uit ong. 1890 - 1900 aan het verbouwen.

Hierbij hebben we bijvoorbeeld al nieuwe trappen laten plaatsen, de zolder al deels opnieuw geïsoleerd, doorbraak gemaakt op de begane grond, het oude 4 mm enkelglas laten vervangen met 10 mm monumentenglas (U-waarde 2,0), hele delen van de buitenmuur geïsoleerd (er is echter nog een lange weg te gaan).

Nu willen we (met het warme weer in gedachten) aan de kelder beginnen.

Dit is een hele mooie ruimte (ong. 3,6 meter breed en 11 meter diep) die we willen ombouwen tot keuken/leef ruimte.
Daarnaast is de ruimte net te laag (ongeveer 2,05 tot 2,1 meter hoog waarbij volgens het bouwbesluit een ruimte 2,3 meter moet zijn om "bewoonbaar " beschouwt te worden.

Nu is de bestaande vloer (ong. 2,5 cm dik) ongelijk (scheelt soms meer dan 5 cm) en niet echt vochtwerend (op sommige plekken is het gewoon nat).

Bij de muur heb ik al een gat gegraven en de boel is op staal gefundeerd.
Gat is ongeveer 70 cm diep en het grondwater lijkt op zo'n 35 tot 40 cm onder de bestaande vloer te zitten/stoppen.

Het idee is om dus de bestaande vloer te verwijderen, de boel af te graven (tot we een hoogte van 2,3 meter hebben tussen vloer en plafond) en een nieuwe vloer te storten, maar.......

Het vocht blijft lastig, ik had dus een aantal scenarios bedacht en wil graag van jullie weten wat het beste is.

optie 1.
30 cm uitgraven.
landbouwfolie en dan een 10 cm betonvloer.
drainage pomp met vlotter plaatsen
muren met bouwmarkt-producten tegen vocht behandelen.

optie 2 (naar aanleiding van iets wat ik op dit forum gelezen heb).
30 cm uitgraven.
beton vloer storten waarbij de specie is aangemengt met waterglas (dit zou een waterdicht vloer moeten opleveren).
drainage pomp met vlotter plaatsen
muren met bouwmarkt-producten tegen vocht behandelen

optie 3.
40 - 50 cm uitgraven
20 - 30 cm betonvloer storten (die zou dan ook waterdicht moeten zijn)
drainage pomp met vlotter plaatsen
muren met bouwmarkt-producten tegen vocht behandelen

Verder ben ik erg benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met de diverse producten die je bij de bouwmarkt kan kopen toch vocht (dus kelderafdichters, vochtwerende verf etc etc).

Ook heb ik al offertes opgevraagd bij professionele vochtwerings bedrijven, maar vind de prijs er hoog (zeker als er dus consumentenproducten zijn die het zelfde resultaat hebben).

Mochten er nog vragen zijn oid stel ze gerust, mijn ervaring is hoe meer mensen meedenken hoe beter het resultaat is......

Groet Alan
 

Fiesiekus

  • #2
Je hebt al gezien dat de zaak op staal gefundeerd is; vraag me af of afgraven wel zo verstandig is, gezien de mogelijke instabiliteit vande muren.
 

AlanW

  • #3
He Fiesiekus,

Hoe bedoel je dat precies "instabiliteit van de muren"??

Het is een rijtjeshuis dat al meer dan 100 jaar staat en de bestaande vloer is maar 2,5 cm dik.
Lijkt mij (met mijn boerenverstand) dat een dikkere (sterkere) vloer voor meer stabiliteit zal zorgen dan de huidige vloer (maar ik kan ernaast zitten :-)....)

groet Alan
 

Fiesiekus

  • #4
Een vloer die op de ondergrond (zand?) rust, heeft niets met de (stabiliteit van) de fundering te maken.

Hoe diep is die fundering?

Punt is dat afgraven; ik vraag me af of je daarmee niet een deel van de stabiliteit ondermijnt.
 

AlanW

  • #5
He Fiesiekus,

allereers bedankt voor je reactie.

aah ik denk dat ik snap wat je bedoelt.

De ondergrond is overigens inderdaad zand (dacht eerst dat het klei was, maar dat kwam door het vocht).

Hoe diep precies de fundering gaat weet ik (nog) niet.
Tot nu toe heb ik maar 60/70 cm afgegraven (stukje van ong. 1 m2) bij de muur.
In dit stuk is de muur om de 20 cm ongeveer 1 baksteen opzij gegaan (zie hieronder).

elke | is 10 cm.

_|_____ bestaande vloer
_|
_|______ bovenkant nieuwe vloer
__|_____ onderkant nieuwe vloer
__|
___|
___|_
____|

Maar als ik het goed begrijp is het dus wel zinvol door te graven tot ik bij de onderkant van de fundering ben zodat ik weet hoe diep de fundering eindigt?

Alan
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Ik ken een voorbeeld van iemand die in een natte kruiprumte een put en een vlottergestuurde pomp plaatste.

Het gevolg was dat er steeds meer water naar zijn kruipruimte kwam (gezien het aantal keer dat de pomp aansloeg). Bij de buren werd het echter steeds droger.
Als er eenmaal een bepaalde loop in het grondwater is ontstaan (door te pompen) keer je dat niet meer om door te stoppen met pompen.

Laat er ook eens een ter plekke bekende aannemer of andere deskundige naar kijken.
 

AlanW

  • #7
He Frank,

dank je wel voor je reactie.

Volgens mij had ik dit inderdaad al eens eerder hier voorbij zien komen.

Mijn overburen hebben ook een drainaige pomp (door de vorige bewoner geinstalleerd) staan en die hebben nergens last van.
Maar ik denk dat bij een pomp het belangrijkste is dat hij niet pompt onder de grondwaterstand (dus echt alleen als door bijv. regenval het grondwater stijgt).

Tenzij dat natuurlijk ook tot problemen kan leiden?

groet Alan
 

Fiesiekus

  • #8
Is in één van de andere huizen de keldervloer ook uitgegraven?
 

AlanW

  • #9
He Fiesiekus,

Ja, alleen is dat wel een huis aan de overkant van de straat (dus niet in het rijtje waar mijn huis staat).

Daar is de vloer een 20 cm lager gemaakt en is een drainage pomp geplaatst.

Dit is door de vorige eigenaar van dat huis gedaan (en ook al dik 10 jaar geleden).

Aan mijn zijde van de straat is voor zover mij bekend nergens nog de keldervloer uitgegraven.
 

Fiesiekus

  • #10
Frank schreef:
Laat er ook eens een ter plekke bekende aannemer of andere deskundige naar kijken.
Lijkt me zeer wijs, evt. ook een bouwkundige.
 

AlanW

  • #11
He Frank en Fiesiekus,

bouwkundige is geen probleem (schoonvader is bouwkundig tekenaar en kent er voldoende, sterker nog alles voor mijn vergunning (doorbraak, nieuwe trappen, badkamer etc) is door zijn collega's berekend).

Dat punt komt wel goed (de vloer zal zeker nagerekend worden ivm mogelijke vergunning die nodig is).
Maar Fiesiekus kwam met iets wat mij onbekend was (schoonpa ook nooit over gehoord) en dan wil ik wel graag weten wat hij bedoeld.

Maar waar ik echt benieuwd naar ben is vooral het deel mbt tot het vocht.

Dus is een betonvloer met waterglas ook echt waterdicht of is de folie optie beter, of is de 20 cm variant beter?
En wat zijn de ervaringen met de consumentenproducten die de bouwmartken verkopen tegen vocht?

Met dat soort informatie kan ik namelijk makkelijker bij een betonboer/aannemer langsgaan en aangeven wat ik wil etc etc.

Ik heb namelijk in de tijd dat wij nu bezig zijn (bijna 1 jaar) me iets te vaak gehoord "Wij van WC-eend adviseren WC-eend".
En als je dan met goed onderbouwde argumenten komt kan je beter het kaf van het koren scheiden.......

groet Alan
 

Fiesiekus

  • #12
Er bestaat een toeslagmiddel waardoor ie 100% waterdicht wordt. Kijk in je PB.
 

AlanW

  • #13
He Fiesiekus,

dank je wel voor de PB, heel interessant (met google kom je heel veel te weten als je weet waar je op moet zoeken)........

Zijn dit soort toeslagmiddelen ook geschikt om aan bijvoorbeeld stuc toe te voegen?
In het forum gedeelte over muren zag ik nog een aantal nieuwe posts dus wellicht dat ik daar eerst nog even rondneuzel.

In elk geval heel erg bedankt voor je tip.

@Frank,

ik heb nog even nagedacht over wat jij zei mbt stromingen van water.

Als ik de drainage pomp instel om enkel te pompen als het grondwater boven zijn normale stand uitkom (en stopt als hij op zijn normale niveau terugkeert)t dan zouden er toch geen stromingen moeten ontstaan of vergis ik me heel erg?

Afgaande op wat ik nu zo te horen heb gekregen ga ik denk ik toch voor optie 2.
Dus gewapend beton (10 cm als dat voldoende is, maar dat moet berekend worden) met toeslagmiddel.

Dan ben ik verder wel nog benieuwd naar de ervaringen van mensen met de vochtweringen producten van bouwmarkten, maar dat zal ik in een andere post zetten.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Als je het goed wilt doen stort je een vloer van 25-30 cm dik.
de beton is dan waterdicht zonder allerlei hulpstoffen e.d


rondom de muren stort je een plintje (laag wandje) tot boven de hoogst bekende grondwaterstand
Je maakt dan een waterdichte bak

pompen moet je niet doen
buiten het feit dat het gewoon verboden is om continu grondwater weg te pompen
tast je daarmee ook het draagvermogen van de fundering aan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
En de (dikke) folie zou ik zeker onder doen, scheelt toch heel wat beton.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Om beton waterdicht te krijgen moet je wel goed op alle verwerkingsvoorschriften (NEN 6722) letten. Dit gaat zelfs bij aannemers vaak fout, dus voor iemand die geen ervaring heeft is het extra lastig. Bijvoorbeeld zaken als dekking (geen stoeptegels, geen lange lijnvormige afstandhouders enz.) en goed verdichten zijn erg belangrijk.

Ik vraag me af of het maken van een waterdichte bak niet andere problemen in het leven roept, bv. opdrijven bij hoge grondwaterstanden. Je moet de nieuwe vloer volledig loshouden van de rest van het gebouw, dus aan de randen heb je dan ook lekken zitten.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #17
Als er gevaar voor opdrijven bestaat
Is het veel verstandiger om de bak in te tanden in de muur zodat deze niet op kan drijven

intanden is overigens anders ook niet verkeerd
je maakt dan een geheel van de constructie

Je moet er natuurlijk wel een deskundig constructeur aan laten rekenen
en niet zo maar aan de slag gaan
Daar is een dergelijk project veel te duur voor
 

AlanW

  • #18
Heren,

dank jullie wel voor jullie reacties,

ik lees allemaal zeer goede punten hier daarvoor mijn dank!!

Allereerst wil ik even zeggen dat jullie gerust kunnen zijn mbt narekenen en dat soort zaken..

Ik ben nu al bijna een jaar bezig met dit huis (het is/was een bouwval wat we tot een droompaleis willen ombouwen en dat moet dus goed gebeuren!!).
Voor elke klus/fase zoeken we alles tot in de puntjes uit en overleggen we met de Gemeente (zijn er vergunningen nodig, etc etc) aannemers, constructeurs en lezen we ons helemaal in op internet (fora etc etc)
Hiermee weten we zeker dat alles wat we aan laten passen of veranderen ook echt goed gedaan word.


Nu even over de punten die jullie noemde..

Ik zelf ben tot nu toe het meest gecharmeerd van de volgende oplossing en afgaande op jullie suggesties/opmerking is dit volgens mij de meest elegante oplossing.

Vloer afgraven 35 cm.
landbouwfolie en isolatie (5 cm).
betonvloer van 10 cm met wapening en toeslagmiddel vertand aan de bestaande constructie.

een betonvloer van 30 cm is leuk maar ik zit dan al in het grondwater (zie ook mijn tekeningetje op pagina 1).

Om het opdrijven tegen te gaan zou ik dan toch een drainage pomp plaatsen die alleen pompt als het grondwater boven zijn normale peil komt en stop als het niveau weer normaal is (de pomp loopt dus niet continu).
Hiermee voorkom je dat bij flinke regenval te veel opwaartse druk op de vloer komt te staan.

Weet dat niet iedereen gecharmeerd is van de pomp in dit verhaal, maar zoals ik het nu inschat kan je gerust pompen zolang je alleen pompt boven het grondwaterpeil (tenzij iemand het natuurlijk beter weet).
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #19
Pompen op zich mag maar lozen over een termijn langer dan 4 maanden is niet toegestaan zonder vergunning
met vergunning mag je voor elke liter die je loost betalen

pompen is verder een lapmiddel en tevens een risico
je zal net zien dat deze stuk gaat als je een paar weekjes weg bent

tijdens het bouwen 30 cm grondwater wegpompen kan zonder problemen met een klein klokpompje daar is niets moeilijks aan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
De isolatie zou ik wat dikker maken dan 5 cm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu