Ketelwater lager en pomp vloerverwarming parallel schakelen?

A

Anonymous

Gast
  • #1
Ik ben inmiddels begonnen om de vloerverwarming in gebruik te nemen. Water wat er nu ingaat is ongeveer 20 graden, na paar dagen maak ik daar 23 tot 25 graden van en zo verder tot ongeveer 35 graden. Het ketelwater heb ik ingesteld op 45 graden, iets van 70 graden lijkt me overdreven als je nu nog maar 25 graden nodig hebt. Als ik de eindtemperatuur vloer bereikt heb zet ik ketelwater weer wat hoger. Dit is toch verder geen bezwaar?

Maar is het zinvol om de pomp van de verdeler mee te laten schakelen met de CV pomp? Er zijn van die pompschakelaars, maar je kan toch net zo goed parallel schakelen aan de CV pomp? CV pomp stopt toch immers na een tijdje als ketelwater is afgekoeld? Ketelpomp verbruikt ongeveer 100 Watt (435mA), de verdelerpomp maximaal 45 Watt (~195mA). Dat hoeft toch geen probleem te geven met overbelasting CV pomprelais?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Behalve dat de CV pomp ook aangaat voor warmwater bedrijf.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #3
Ik neem aan dat je Label A pomp hebt: deze moet je niet schakelen, maar zelf z'n werk laten doen, dus ook geen pompschakelaar gebruiken.
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Ja, het is een label A pomp. Dus beter om hem niet te schakelen? Dan laten we hem gewoon in de wandcontactdoos zitten.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #5
Dat zou ik ook maar doen en geen gepruts met relaistjes o.i.d.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #6
Ik heb dat al wel vaker gehoord. Echter nog nooit documentatie van een fabrikant van pompen gezien die dit bevestigd.

Het klinkt mij een beetje als ik heb een led lamp, dus die moet je niet meer uit doen.
In ketels zitten ook a-label pompen nu, die worden ook gewoon geschakeld!

De terugverdientijd van zon pompschakelaar is misschien niet meer zo kort als bij een gewone cv pomp, maar uitzetten is nog steeds de moeite waard!
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #7
Ik heb al jaren zo'n 7 à 8000 pompschakelaars per jaar verkocht en ook nu gaan er nog steeds dagelijks de deur uit. Door te beweren dat er geen pompschakelaar meer nodig is bij een label A pomp, help ik mijn eigen handel om zeep.....
Nou, wees gerust: dat is echt niet zo, ik weet best wel wat ik doe.
Natuurlijk: er zijn legio installateurs die wel een graantje willen meepikken en verkopen zo'n pompschakelaar voor schandalige prijzen. (net als die installateurs die nu nog steeds energievretende pompen monteren!)
De techniek van de A-label pompen is juist gericht op het constant monitoren van de vraag. Zoiets moet je niet sturen met een pompschakelaar.
Vermogentechnisch win je er ook helemaal niets mee, want een pompschakelaar in ruste heeft ook nog een paar Watt verbruik.
Ongeveer net zoveel als een label-A pomp die op dat moment geen prestatie hoeft te leveren.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #8
Daarbij nog het feit dat als je slim bent je een hydraulisch neutrale verdeler hebt het altijd is aan te rade de pomp continu te laten draaien om de simpele reden dat de vloer dan zijn temperatuur over de gehele vloer af kan geven en deze dus bij een draaiende pomp gelijkmatig over de vloer kan verdelen.

Door deze gelijkmatige verdeling zal de thermostaat ook minder aan hoeven te slaan en dus de cv ketel minder starts hoeft te maken.

Dus weer minder gasverbruik, dus zuiniger.

Nogmaals voor iedereen die het niet wil geloven iets op temperatuur houden kost minder energie als af laten koelen en opstoken, en wie dit niet wil geloven moet maar eens bij moeders de vrouw onder de pan aardappelen kijken als deze aan de kook gebracht worden Juist grote vlam dus veel vermogen nodig, kijk nu later nog eens onder de pan als de aardapelen koken???

Inderdaad een klein vlammeke

John
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #9
Meer dan mee eens: ik moet het dagelijks uitleggen.

Ik gebruik altijd de vergelijking met een auto (en dat is ook niet iedereen met me eens, maar ervaart men zelf ook)
Op de snelweg verbruik ik bij constant 120 KM/u minder energie, dan iedere keer maar optrekken en remmen in de stad. Gelijkmatiger stoken is gelijkaardig: daarom staat mijn vloerverwarming, dag en nacht op 20 graden C. Ik ben tevreden over het verbruik.
 
A

Anonymous

Gast
  • #10
Ik heb dat altijd gedaan, thermostaat liet ik altijd op 20/21 graden staan. Op een bepaald moment zit die temperatuur in de vloer en klinkt misschien gek, ook in de meubels en inrichting. Als het opwarmtraject eenmaal achter de rug is, hoef je het alleen nog maar stabiel te houden. Dat is makkelijker dan al die opstart met zijn na-ijl trajecten. Want het duurt ook een tijdje voordat de thermostaat ziet dat de gewenste temperatuur bereikt is, je hebt nagenoeg geen last van dat "doorschieten" van opwarm en afkoel temperatuur. Dat zogenaamde modulerend regelen van de thermostaat werkt ook niet helemaal ideaal, vind ik. (Ik heb trouwens op dit moment ook gewoon aan/uit op de ketel).
 
A

Anonymous

Gast
  • #11
De loodgieter,

Klopt, grootte van een vlam maakt niet meer uit als het water eenmaal kookt. Ook de tijdsduur van het koken blijft hetzelfde ongeacht de grootte van de vlam. Enigste voorwaarde is wel dat het water op het kookpunt blijft, dus een minimale warmteonderhoud is wel een vereiste om het kookpunt te behouden.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #12
@degooyer, Natuurlijk zijn er pompen waarbij die vraagsturing goed werkt, bijvoorbeeld op temperatuur, of doordat groepen dicht lopen en drukregeling op de pomp.
De pomp zal dan inderdaad uit zichzelf terugregelen, tot bijvoorbeeld 4 a 5 watt.
Daar is dan prima mee te leven, mee eens.

Er zijn echter ook wel vloerverwarmingsinstallatie zonder naregeling, waardoor de pomp op basis van drukregeling niet langzamer gaat draaien. Als de pomp dan ook niet op basis van temperatuur terugregelt(doen ze lang niet allemaal namelijk) blijft die pomp gewoon op bijvoorbeeld 30 a 40 watt doordraaien.

Dan is er nog wel wat besparing te halen.

e.e.a. is dus zeer afhankelijk van de situatie.
 

bartbossum

  • #13
In (drink)water zitten stoffen die problemen kunnen veroorzaken in de ketel. De twee meest bekende problemen zijn kalkafzetting en corrosie. Beide kunnen voor uitval zorgen en verkorten, de levensduur van je warmtewisselaar, leidingen en appendages. Wil je afzetting, corrosie en andere problemen voorkomen? Dan is het ontharden, ontgassen, conditioneren en/of ontzouten van het ketelwater van essentieel belang.

link verwijdert door moderator
 
Laatst bewerkt door een moderator:

robdeb

  • #14
Fijn hoor, een vijf jaar oud topic spammen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu