Keldervloer.. tips?

ToTalTim

  • #1
Hallo;
Ik ben bezig met het uitdiepen van de kelder, nu ligt er een laag zandcement (?) over een bakstenenvloer. Deze haal ik eruit en maak de kelder een aantal CM's dieper.
Hoe kan ik het beste een nieuwe vloer erin maken? betontegels en daarover een laagje zandcement? Of ontkom ik er niet aan om beton te laten storten? Het gaat over een kelder van ca. 20m2 die ik wil gaan gebruiken voor de wasmachine etc.

alvast bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2

ToTalTim

  • #3
Ik heb het net even doorgelezen maar zie niet echt een antwoord? Ik neem aan dat het wat dieper maken, gaat over een centimetertje of 20, niet echt kwaad kan; maar vraag me af wat voor een vloer ik er weer terug in zal leggen.

Nu is het volgende:
- laagje beton/zandcement op een bakstenen vloer

Zou ik kunnen volstaan met het plaatsen van (stoeptegels) oid en wat zandcement oid om het mooi glad te krijgen?
 

ToTalTim

  • #4
Zou ik bijvoorbeeld gewoon (stoep-of beton) tegels in de kelder kunnen leggen als vloer..?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dat lijkt mij geen probleem zelf zou ik dan een kunststoffolie onder die tegels leggen. Scheelt met het vocht kan je toe met minder ventilatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Onder een wasmachine is een stabiele vloer nodig, bij gebruik van tegels is er verzakking mogelijk door het trillen tijdens het centrifugeren.
Ik zou er een betonvloertje van 10 cm dik in storten.

Laat even iemand die verstand van bouwen heeft kijken of u ongestraft de kelder kunt uitdiepen, u moet b.v. niet onder de fundering uitkomen.
 

ToTalTim

  • #7
De wasmachine zal op een verhoging komen. Die verhoging kan ik waarschijnlijk wel stabiel maken met beton etc. Dan is dat probleem in principe opgelost? Dan zou ik de rest van de kelder met tegels kunnen doen?
Ik ben van plan 20cm dieper te gaan dan de huidige vloer ligt; het is een jaren 30 huis (benedenwoning) dat lijkt me geen probleem maar dat is puur gevoel; is er een manier om te testen of dat kan? Of is het en kwestie van beginnen en kijken of ik niet onder de fundering kom?

Heel erg bedankt voor de antwoorden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
"lijkt me geen probleem"
Daar gaat het dus mis :) We geven niet voor niets het advies er door een bouwkundige/constructeur naar te laten kijken.
En zoals je in dat andere topic kunt lezen hoort een keldervloer waterdicht te zijn. En dat is niet zomaar iets wat je zelf kunt doen.
 

ToTalTim

  • #9
Hallo IJkenhout;
Ik snap je reactie; en ik stel het ook op prijs. Maar zou het toch graag zelf willen doen. De kelder vloer hoeft maar 20 CM omlaag; en heeft nu ook geen last van vocht; vandaar dat ik daar eigenlijk weinig problemen mee verwacht. Het gaat me niet zozeer om het verlagen alswel een oplossing voor een lowbudget; mooi ogende vloer :)

Mocht je het ondanks dit toch met klem afraden waar zou ik dan terecht kunnen en aan welke prijscategorie moet ik denken voor een vloer van 20 m2?

Alvast bedankt
 

Droid

  • #10
Beste,

Ik volg het topic al vanaf het begin. Vat dit niet verkeerd op, bedoel het als positieve kritiek.

Elk advies wat wordt gegeven veeg je van de tafel. Je wilt dit zelf doen en weet ook al hoe je dat wilt doen. Waarschijnlijk zoek je alleen bevestiging. Echter is iedereen hier realistisch. Misschien lijkt het of men bang is of iets, maar we willen er niet voor in staan als het dadelijk toch mis gaat.

Als je in de grond bezig bent is altijd een bepaald gevaar, je weet niet wat je tegenkomt. Misschien heb je 20cm lager wél last van grondwater. Wie zal het zeggen? Niemand kan zo in de grond kijken.

Vandaar het advies om er een bouwkundige bij te halen die de situatie ter plekke kan bekijken. Dan zit je gewoon safe.

Nogmaals, niet negatief bedoeld.
 

ToTalTim

  • #11
Je hebt gelijk; het is mijn inziens een kleine ingreep; en ik vroeg me af of ik in plaats van beton ook tegels kon plaatsen.
Problemen met het beetje uitdiepen verwacht ik helemaal niet; daarom komt het voor mij ook over als 'overkill' om er iemand bij te halen.

Toch sta ik er niet negatief tegenover; maar waar haal ik een bouwkundige vandaan? :cool: (die ook nog goed te betalen is)

Helpt het jullie als ik wat foto's maak van de situatie? Als ik niet onder de muren uitkom met het uitdiepen (wat ik niet verwacht) is er in principe geen probleem toch? Ervanuitgaande dat het goed zit met grondwater en vocht.

Ik snap je reactie; en je hebt ook grotendeels gelijk :roll:
 

Droid

  • #12
Foto's helpen altijd.

Via internet is wel een bouwkundige te vinden. Of misschien iemand in je kenniskring.

Vaak als je iets helemaal uitdenkt en het ergste verwacht valt het achteraf mee. Maar wanneer je denkt 'mwoah, dat komt wel goed'. Dan gaat het finaal mis. ;) (persoonlijke ervaring, haha)
 

ToTalTim

  • #13
Haha ok prima :) bedankt voor de tip.
Zal vanavond even een foto maken dat verduidelijkt de situatie wel wat meer waarschijnlijk!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
ToTalTim schreef:
Als ik niet onder de muren uitkom met het uitdiepen (wat ik niet verwacht) is er in principe geen probleem toch?
De fundering wordt nu gesteund door ook het gewicht van de grond wat er boven ligt. Als dat gewicht minder wordt, kan de draagkracht verminderen. Is heel theoretisch en zal maar weinig echt een probleem geven, maar je zou maar net die ene zijn...

Voor de rest sluit ik me aan bij de overige reacties. Als je een vrijstaande woning hebt met voldoende ruimte naar de buren heb je er alleen zelf maar last van als je huis instort :lol:
 

ToTalTim

  • #15
Was dat maar waar :P

Als het alleen maar gaat over het vervangen van een bestaande vloer; was er dan nog discussie?
De verwarring bij mij onstaat over het verschil in risico-inschatting van mij en die van jullie. Nu ben ik allesbehalve een pro en hecht dus wel waarde aan jullie reacties. Nu zal ik vanavond even wat foto's schieten zodat jullie zien wat de huidige situatie is. Misschien is het voor jullie dan ook beter inschatten.
 

ToTalTim

  • #16
Hierbij de afbeeldingen; hier is goed te zien:
de 'oude' vloer die ik al voor een groot deel heb weggebikt. En de oude stenen vloer die daarbij tevoorschijn komt.





 

ToTalTim

  • #17
Heb inmiddels eea uitgegraven en tempex (piepschuim) ter isolatie neergelegd. daaroverheen wil ik graag een dekfolie leggen (en daaroverheen de vloer).
Hoe woerdt deze folie genoemd? En kan ik deze gewoon bij de bouwmarkt aanschaffen?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #18
Gemetselde vloeren liggen vaak op een houten roostervloer
die krijg je er maar moelijk uit en je beschadigd eigenlijk altijd de houten fundering.

normaalgesproken worden dergelijke vloeren alleen uitgediepit in combinatie met een funderingsherstel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu