Kelderplafond isoleren en afwerken

Sayro

  • #1
Hoi allemaal,

Ben weer aan het oriënteren voor mijn volgende project: kelder isolatie

Situatie: mijn kelder is half onder de grond en wordt zo nu en dan eens verwarmd. Het meeste van de tijd echter niet. Uiteindelijk moet het een mancave/home theater worden maar dat komt pas in de toekomst.
Het plafond is mooi glad afgestuct en leent zich goed voor isolatie met platen.
Boven de kelder zit de woonkamer en voor mijn gevoel is de vloer vrijwel altijd te koud.
Temperatuur in de kelder zit rond de 13 graden in de winter.

Nu is mijn plan of hier PIR platen tegen het plafond te verlijmen, maar de hele constructie mag eigenlijk niet dikker dan 5-6 cm zijn. Hier heb ik een paar vraagjes over:
- is het handig om überhaupt het plafond te isoleren of zou ik beter de vloer kunnen isoleren? ( kelder is op volle grond, geen iso eronder voor zover ik weet, maar normaal ook niet verwarmt)
- is het mogelijk om de platen op het plafond te verlijmen en dan af te werken met bijv en glasvezel behang om zo geen gips constructie oid te moeten gebruiken en dus maximal (5cm) kan isoleren?
- zijn er nog andere dingen waar ik daarbij aan moet denken?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groetjes

Roy
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
De onderkant van de bg-vloer isoleren heeft natuurlijk veel meer zin dan de keldervloer (zolang de kelder onverwarmd is).

Behang op het plafond? Ik zou de platen schilderen denk ik. De naden gewoon in het zicht houden.

Controleer eerst of de bestaande afwerking van het plafond (verf?) goed vast zit.
 

Sayro

  • #3
Hoi IJkenhout,

Bedankt voor de reactie.

Plafond lijkt me degelijk ( geen loslatende stukken of iets dergelijks) , het is zo te zien geschilderd stucwerk op nehobo vloer, zou dit sterk genoeg zijn om die PIR platen er op te verlijmen?

Mij idee voor behang was om het zo egaal mogelijk af te werken , maar de naden laten zitten kan opzich ook ( of moet ik deze afplakken?). Is het mogelijk om op een alu laag dit te schilderen (met of zonder voorstrijk) ?

Mvg Roy
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Als het goed vast zit kan je erop lijmen.

De naden hoeven niet afgeplakt worden. Je kan ook platen zonder alu-laag gebruiken.

Of je de alu-laag kan schilderen weet ik niet, kan je beter in de verf-rubriek vragen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu