Keldermuren opknappen

Wouter1985

  • #1
Beste Forumleden,

Een van de laatste klussen in onze bovenwoning in Arnhem is de kelder. We hebben het geluk er een te hebben. Deze is grotendeels ondergronds (geen wonder natuurlijk). Hij is iets vochtig, maar dat boeit ons niet echt. De bedoeling is er een opberghok van te maken met stellingkasten voor bijvoorbeeld de klusspullen. Het is een kelder van 2 bij 2 en ongeveer 2,5meter hoog. Prima hokje.

Het is een huis van ruim 105 jaar oud en het stucwerk is van voor 1970 (toen is de woning gesplitst). Het stucwerk is op sommige plekken poreus. Ik heb wat er eenvoudig afkwam eraf gehaald met een beitel. De muren zijn nog zeker niet 'schoon', maar ik twijfel over hoe verder te gaan. Ik heb inmiddels 15 emmers puin uit de kelder gehaald en het resultaat zien jullie op de foto's. Het is geen noodzaak strak gestucte muren te hebben in deze kelder aangezien er gewoon stellingkasten in komen. Aan de ene kant vind ik het ruwe uiterlijk wel gaaf zoals het is, maar wellicht is het ook mogelijk de muren nog te behandelen. Mijn vragen aan jullie:

- is het mogelijk de muren zo te laten als ze zijn en deze te behandelen met een coating oid?
- zou ik de muren als ik ze wil stuccen helemaal schoon moeten maken, en waarmee doe ik dat het beste?
- als ik ga stucen in deze kamer moet ik dan speciaal materiaal gebruiken in verband met de grotere kans op vocht?

en dan de belangrijkste vraag:
- heb ik een vraag niet gesteld, terwijl dat wel had gemoeten en zo ja, wat is uw antwoord daarop?

Alvast veel dank voor jullie hulp!




 

Millew

  • #2
Is de kelder wel droog? Zijn de wanden (en vloer) nog voldoende waterdicht?
Wat voor een stucwerk zit er nu op? Ziet er uit als kalkcementmortel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu