Keldermuren impregneren en daarna stucen

Michel2022

  • #1
In mijn huis was de kelder voorzien van sierpleister (+/- 10 jaar geleden gedaan) . De kelder is voorzien van vloerverwarming en kan gebruikt gaan worden als leefomgeving.

Omdat het sierpleister door vocht op sommige stukken van de muur kwam heb ik alles eraf gehaald. Wat er overblijft is op sommige plekken (korrelig)beton en andere plekken oud stuc. Doordat tijdens het verwijderen van de sierpleister ook stucwerk en of beton meekwam zitten er oneffenheden op de muur.

Om alles weer strak te krijgen heb ik het volgende plan bedacht:

* Muren impregneren met een blokkwast en waterglas
* Stuc-primer geel
* Stuc met gipspleisters geel of rood band
* Verven met vochtwerende verf

Naar mijn inzien moet dit wel weer 10 jaar kunnen houden, alleen twijfel ik over waterglas, omdat ik hier geen ervaring mee heb. Kan je hier namelijk, na de primer, meteen overheen stucen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Gebruik geen gipsstuc maar op cementbasis. Als stucprimer op beton gebruik je betoncontact.

Volgens mij is waterglas bedoeld als waterafstotende laag aan de buitenkant. Dan werkt het dus niet in jouw geval. Maar misschien heb ik het mis...
 

Millew

  • #3
Waterglas kan je ook wel gebruiken om te impregneren.

Maar in dit geval kan je dat beter niet doen, omdat de nieuwe pleisterlaag dan misschien niet zo goed hecht.
Je kan waterglas beter in de zand-cement mortel bijmengen. De pleisterlaag wordt dan beter waterdicht.
Gebruik wel waterglas 36%.
 

Michel2022

  • #4
Duidelijk.
Is er dan wellicht een ander middel waarmee ik kan impregneren voordat de stucprimer er op gaat zonder dat er hechtingsproblemen ontstaan?

Thx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu