Kastwand maken

Klussin

  • #1
Ik heb een wand met 2 openingen(in 1 opening zit een deur de ander is open). Tegn die wand wil ik een open(vakken)kast maken voor boeken. Het idee van een ensuitekast maar dan zonder ensuite deuren.
Hoe begin ik eraan? Heb nog nooit van m'n leven geklust maar eens moet de eerste keer zijn. Hoe moet ik dit aan pakken? Kan ik betonblokken gebruiken of is mdf beter?
 

Pepjo

  • #2
Begin eens met de maten op te nemen en een tekening te maken met wat je van plan bent. Misschien wat voorbeelden opsnorren.

Als je dat hebt gedaan, en je hebt het voor jezelf helder, dan graag hier een tekening plaatsen, dat werkt zeer verduidelijkend. :D
 

Klussin

  • #3




De hoogte is 3, 15m De wand uiterst links is 80 cm, middelste is 70cm en uiterst rechts is ong 1m. In de tweede opening komt een deur van ong. 2,50 hoog. Boven de deur komt ook nog een stukje wand.
 

Pepjo

  • #4
Leuke ruimte!

Als je de doorgangen ook in de hoogte vrij wil houden lijkt me de constructie vrij eenvoudig : elk wandje twee staanders die je aan de muur verankert en daartussen planken.

Ik zou alles van massief hout maken ivm de draagkracht.
Als je de muren niet stuct zul je er een achterwand in moeten maken, van triplex bijvoorbeeld.

Voor de staanders en planken kun je de roemruchte "meubelpanelen" gebruiken, verkrijgbaar in elke bouwmarkt tot 270 lang en in variabele breedtes. Als je deze goed schuurt en verft ziet het er goed uit.

Maar misschien had je hele andere ideeën ? :wink:
 

Klussin

  • #5
Helaas kan de tweede opening niet vrij worden gehouden want als je goed kijkt steekt er een stukje trap uit.

Enne staanders?? Sorry,ik ben een ongelooflijke klusnerd. En hoe moet ik verankeren?

Ik dacht inderdaad ook eerst aan de 'wanden' van de kast neer te zetten.(ja bijster slim ik weet het :wink: ). Voor ieder muurtje dus en boven de deur ook een dikke plank. Vervolgens de 'hokken' erin zetten. Of ben ik nu aan het brabbelen?
 

Pepjo

  • #6
Nee, helemaal goed. Mijn "staanders" zijn jouw "wanden".

Verankeren betekent gewoon vastzetten. Dit kan je met metalen hoekjes doen, die je aan een kant met schroeven en pluggen in de muur zet en aan de andere kant aan de wanden ( :wink: ) vastzet.
 

Klussin

  • #7
Weet je misschien ook hoe ik de planken het best kan vast zetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7
Gerelateerde onderwerpen
Houten kastwand maken

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu