Kastje maken voor combi-magenetron

Miepje76

  • #1
Omdat de nieuwe koelkast die we willen, vrij hoog is, kunnen we niet meer bij de combimagnetron als we die erop zetten. Nu wil ik 'm op het aanrecht zetten. Bij vrienden heb ik in hun nieuwe keuken een kastje gezien met een roldeurtje ervoor.

Ik had ook zo'n kastje in gedachten: onderin ruimte om de Senseo en de waterkoker in op te bergen (niet gebruiken in het kastje natuurlijk). Daarboven wil ik de magnetron zetten.

Van de huidige koelkast waarop de magnetron nu staat is het bovenblad een beetje gesmolten. Dat heb ik opgelost door daar zo'n grote glasplaat tussen te leggen, die je ook gebruikt op het aanrecht voor je pannen. De magnetron wordt dus vrij warm. Die glasplaat kan natuurijk ook in dat nieuwe kastje.

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden, bijvoorbeeld lucht toe- en afvoer, en zo ja, hoeveel ruimte moet ik daarvoor beschikbaar houden?
Iemand ooit zo'n roldeurtje (liefst alu-kleurig of rvs) al eens bij een bouwmarkt gezien?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je bedoelt of de vraag in de goede rubriek staat...

Op zich wel, maar voor het maken van een kastje verplaats ik de vraag toch lievereven naar de "hobby- en meubelmakersrubriek". Want in de keukenrubriek verdrinkt ie tussen de defecte vaatwassers en koelkasten!

Er is inderdaad veel ventilatieruimte nodig voor een magnetron, en zeker voor een combimagnetron. De minimum afstanden staan over het algemeen in de gebruiksaanwijzing.
 

Miepje76

  • #3
Klusidee Kees schreef:
Je bedoelt of de vraag in de goede rubriek staat...
Dank je, omdat het een keuken ding is had ik gehoopt dat 'ie goed stond, maar niet dus :wink:

Dank je voor die tip van de minimale ruimte, ik ga de gebruiksaanwijzing maar eens zoeken in alle verhuisdozen.

Iemand nog tips over het deurtje?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Indien je de gebruiksaanwijzing niet kunt vinden: even een apart onderwerp maken in keukenrubriek met zoveel mogelijk gegevens van wat op het apparaat staat. Merk, type, E-nummer oid. etc.

Misschien weet iemand waar hij gedownload of besteld kan worden (geheel afhankelijk van merk).

Deurtje kan ik niets van zeggen, ken ik alleen als compleet in kastje.
Wel weet ik een onderwerp waar dat ter sprake is geweest, zoek ik even op.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Hallo Miepje,
Misschien een idee voor je magnetron.
Ik heb laatst een vergelijkbaar probleem als volgt opgelost (en ook al een keer beschreven op dit forum):

Ik heb een beukenhouten plateau waar de magnetron op past opgehangen aan het plafond. Plateau voorzien van 4 gaten bij de hoeken, deze maat overgenomen op het plafond, stevige pluggen en haken in het plafond, (even testen met een volle emmer zand als belasting), geplastificeerde staalkabel door de haken en gaten en aan de uiteinden een spanner om de boel waterpas te hangen.

Is voor een beginnende klusser goed te doen en alles is bij iedere bouwmarkt te koop. Voordeel voldoende lucht voor de magnetron, en het aanrechtblad eronder blijft beschikbaar.

Zelf een kastje maken met een roldeur is nog niet zo eenvoudig voor een beginnende klusser.
 

Miepje76

  • #7
Frank57 schreef:
Hallo Miepje,
Misschien een idee voor je magnetron.
Klinkt zeker als een leuk idee, bedankt voor de tip :prima:
Ik hou wel van ruimtelijk. Het kast-idee stond me wel een beetje tegen, maar ik wist zo snel geen andere oplossing voor de magnetron. Dit is een uitstekende tip! Alleen zat ik te denken aan MDF in een metallic kleur geverfd, of zo iets.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Een zware combimagnetron op MDF? Gebruik wel een flink dik stuk, 2 lagen van 18 mm op zijn minst anders gaat het doorhangen. En goed tegen vocht beschermen want daar houdt MDF niet van. Ik zou dan liever multiplex gebruiken, toch ook wel zo'n 36 mm dik.
 

Miepje76

  • #9
Als ik het verf is het dan genoeg tegen vocht beschermd? Moet ik daar speciale verf voor nemen? Maaruh... een magnetron wordt toch niet nat? Er komt misschien wat damp uit na het opwarmen van iets, maar dat komt er voor uit en stijgt op.

Is multiplex een beetje strak af te werken? Ik wil een zo glad mogelijk plateau.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Goed in de verf zetten lijkt me voldoende (is een hoop over geschreven op dit forum) MDF werkt inderdaad makkelijker strak af. Wel even de randen "breken" oftewel afschuinen. De randen van MDF zijn erg kwetsbaar.
Als je het idee uitvoerd zou ik achter de magnetron het plateau met een hoekje aan de muur vastzetten om te voorkomen dat het ding heen en weer gaat zwaaien als je de deur open en dicht doet.

En inderdaad voldoende dik materiaal gebruiken, want een dun plankje is geen gezicht en hangt door. Je kan twee diktes van 18 mm bijvoorbeeld op elkaar lijmen.

Succes ermee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu