Kastenwand met schuifpanelen op zolder

LdS

  • #1
Goedemiddag!

Om mijn klusskills van ruwbouw uit te breiden naar interieurbouw, wil ik voor mijn zolder een tweetal kastenwanden maken (5 meter en 4 meter). Er zit nu niets, maar zie het als Knieschotten. Als ik thuis ben zal ik eens kijken of ik een fotootje kan maken.

Over de constructie heb ik een tweetal vragen;
1) op internet zie ik vooral voorbeelden waarbij de (dubbele) rails voor de schuifdeuren middels een stellat aan de gording wordt vastgezet. Helaas beschikt onze zolder niet over dergelijke balken en is vlak afgewerkt met spaanplaat. Hoe kan ik de rails in dat geval stevig bevestigen? De deuren worden ongeveer 1,20.
2) naast een schuifdeursysteem wil ik er, om al te veel verlies aan ruimte te voorkomen, ook nog een plank op hebben om spullen op te zetten. Laten we zeggen ongeveer 50 cm diep. Dus: de bovenkant van de schuifdeurkast wordt niet een “puntje
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een schets is wel handig in dit geval.

De plank zal je moeten ondersteunen. Kan dat van muur tot muur, of met staanders eronder?

De spaanplaat platen zijn niet heel erg stevig, je kan er wel bv. eerst een lat op lijmen+schroeven.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #3
Je kunt ook met rails op de grond werken, je krijgt dan een profiel op de grond waarover de deuren rollen. De bovenkant wordt dan een simpele geleiding (die je overigens ook met een stellat moet monteren, maar de deuren hangen er dan niet aan).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu