Nieuw onderwerp Reageren
Colette

Colette op 02 Augustus 2008, 15:26   Kast opknappen
Ik wil een oude vitrine/buffetkast opknappen.
Daarbij stuit ik op 2 probleempjes:
* de kast is donkerbruin van kleur en ik heb hem een jaar of 8 geleden n keer met meubelwas behandeld (geen idee of hij voordien vaker in de was gezet is of dat de kleur gewoon van beits afkomstig is). Ik zou hem nu graag willen schuren en met whitewash beits willen behandelen. Maar pakt dat nog wel, als er een waslaag op zit? Of moet ik nog iets speciaals doen?

* de kast heeft knopjes van hout die verlijmd zijn. Ik zou heel graag die knoppen willen verwijderen en vervangen door porceleinen knoppen die ik erop schroef. Maar zou dat lukken? Hoe verwijder ik de gelijmde knoppen het best? Ik denk zelf: afzaken zo strak mogelijk tegen het hout aan, en dan schuren, schuren, schuren.... Maar dat blijf je natuurlijk zien. Of kan dat ook anders?

alle feeback is welkom Smile

groet, Colette

Klusservice Klusidee
Klusservice Klusidee

Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen

Flappy

Flappy op 03 Augustus 2008, 12:48  
Hoi Colette

Als je je donkere kast wilt omtoveren met een whitewash beits zal je kast eerst helemaal blank geschuurd moeten worden alleen schuren wordt meestal geen succues i.v.m. hoekjes en sierlijsten e.d.
Een goede optie is laten zandstralen maar heeft als nadeel dat het best prijzig is en de houtnerven meestal iets dieper worden.

De knoppen zou je inderdaad het beste er af kunnen zagen en dan opschuren, en dat schuren schuren schuren zal best meevallen, je kunt ook evt. met een scherpe beitel proberen nog zoveel mogelijk weg te steken.

Gr.
Jan
Algemeen beantwoorder Moderator

Jan op 03 Augustus 2008, 21:28  
De knopjes zijn vaak wel te verwijderen door ze met een nijptang met de nerf mee door te knippen, meestal vallen de stukken er dan zo af door de spanning die op de lijmverbinding komt.
Colette

Colette op 04 Augustus 2008, 12:44  
Dank jullie wel voor het meedenken. Het zandstralen is geen optie want dat is ie niet waard Smile
Hij heeft nderdaad wel hier en daar wat hoekjes die ik met schuren ga missen. Maar misschien geeft het juist ook wel een leuk effect als er wat donkers doorheen blijft schemeren? Het geheel mag er best oud uit blijven zien, maar dan wel opgeknapt oud Smile

Het is in elk geval bemoedigend dat jullie zeggen dat die knopjes wel te verwijderen zijn. Daar ga ik mee aan de slag! Bedankt en groet, en als iemand anders nog tips of ideen heeft zijn ze welkom natuurlijk!
Groet, Colette
Gekske

Gekske op 13 Augustus 2008, 13:45  
Met biotex kun je de was laag van je kast afwassen je ziet gauw genoeg of er alleen was op zit of ook lak. Flink schrobben met zo heet mogelijke biotex. Probeer anders eerst op een lade.

Schuren van hout met een waslaag heeft geen nut of je wil heel veel schuurpapier gebruiken, de korrels zitten direct vol met was namelijk.

Om de kast lichter te krijgen kun je deze (als er lak op zit) laten logen.

Zandstralen is alleen een optie bij een volhouten (eiken) kast, van grenen hout blijft niets over na zandstralen.

Er is ook white whas was en je hebt ook wasbeits.

de knopjes... zagen en schuren is een optie maar of het mooit wordt is de vraag. Beetje warm maken met verf afbrander aan de achter zijde en mss kan je ze er wel uitduwen?

Tip voor het schuren altijd met de nerf mee schuren voor een mooi resultaat
Naar boven
Nieuw onderwerp Reageren
Pagina 1 van 1

Klusadvies: Kast opknappen

Klusadvies: Kast opknappen
Gerelateerde onderwerpen Reacties Laatste Bericht
Geen nieuwe berichten Oude kast opknappen 1 10 Mei 2011, 10:49
Geen nieuwe berichten Opknappen van antieke kast 2 15 April 2011, 18:20
Brocante kast opknappen 2 13 November 2008, 10:23
Geen nieuwe berichten Hoe het beste een kast boven Ikea Pax Kast maken 6 02 April 2014, 21:06
Opknappen van een oud bed 2 09 Juli 2008, 22:25
Geen nieuwe berichten Oud Schoolbureautje opknappen 12 25 Oktober 2018, 15:58
Bidstoel opknappen 8 07 Januari 2010, 17:22
Geen nieuwe berichten Brievenbus opknappen 14 21 Juni 2019, 23:19