Kast met waterleidingsbuizen

Job05

  • #1
Heren en dames,

Voor in mijn woonkamer wil ik graag een kast als hieronder gaan maken:


De buizen zijn (volgens mij) geen steigerbuizen, maar buizen met schroefdraad aan de uiteinden. Op de Amerikaanse sites staat dat je die buizen daar op lengte kan kopen. Wat weer erg makkelijk is bij het op maat maken van de grotere kasten.

Op internet kan ik het nergens vinden in Nederland. Weten jullie waar ik dergelijke buizen en koppelstukken kan vinden? Zijn zulke donkere kleuren hier ook te koop?

Dank!
Job
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zulke waterleidingbuizen zul je naar mijn mening hier niet vinden, omdat staal in Nederland niet voor waterleiding toegepast mag worden.

Dikwandige stalen verwarmingsbuis is er (hopelijk nog) wel maar dan moet je overal zelf draad op tappen. En die buizen zijn normaal gesproken zilverkleurig (gegalvaniseerd staal).

Er bestaat ook dunwandige verwarmingsbuis, maar die lijkt me niet geschikt, te zwak en je kunt er ook geen draad op tappen. Dan moet je gaan werken met knelkoppelingen en of dat nou zo mooi is (en het is ook erg duur als je er zoveel nodig hebt).

Misschien bestaat er wel iets kant-en-klaar, maar dan zit je volgens mij eerder in de richting meubeldesign dan in installateurswerk.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Google maar eens op steigerbuizen.
Die kan je ook in kleinere diameters kopen met allerlei hulpstukken die je met imbus vastzet. Bijna hetzelfde resultaat.
 

Poster

  • #4
Hallo

Volgens mij zie ik buis met draad/T-stukken, dit is standaard gasbuis van b.v 1/2" tot 2/3/" enz.

U kunt dit natuurlijk zelf maken, maar dan moet u een draadsnij aparaat hebben/huren om de T-stukken enz. te koppelen.
Dus pijp op lengte zagen/slijpen en draad snijden.

Het makkelijkste is de eerder gegeven optie te nemen, om een kleinere maat steigerpijp te nemen, en de standaard hulpstukken te gebruiken.

Anders de maten nemen, en bij een metaalwerkplaats de draad erop laten snijden, en zelf ter plaatse te monteren.

Neem dan gewoon zwarte pijp i.v.m. het schilderen.

Grt.
 

Job05

  • #5
Ai, zoiets verwachtte ik al ja. Zal eens op zoek gaan naar die steigerbuizen. Heb ze alleen nog nergens in het zwart gezien. Hebben jullie enig idee waar die te krijgen zijn?

Alles wat ik tot nu gevonden heb zijn de standaard zilveren buizen.

Dank voor de antwoorden.
Job
 

Poster

  • #6
Klopt, zijn alleen in gegalvaniceerd te koop, zo ook de hulpstukken.

Maar met een goeie primer als grondlaag, is dit prima te schilderen.

Grt.
 

Job05

  • #7
Weten jullie of er ook andere soort buizen bestaan die in NL te koop zijn met een minder glad oppervlak?
 

Poster

  • #8
Een optie is om zwarte gasbuis te nemen, en alleen de steigerpijp hulpstukken te gebruiken.

Die hulpstukken hebben ook een wat ruwer oppervlak.

Ook een mogelijkheid is om een grotere maat zwarte malleable T/knie/eind stukken te nemen, waardoor de gasbuis past, en die op hoogte te zekeren met een doorgaande bout en moer, of een paar grote blindklink nagels.

Grt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
"steigerbuizen" zijn te koop in verschillende maten.Zal je de winkel van onderstaande PB-en.

 

MarCaz

  • #10
Heey Job,

Bij het googlen naar deze kast stuitte ik op deze pagina!
Heb me meteen aangemeld, omdat ik erg nieuwsgierig ben of het je al gelukt is?

Gr Marianne
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu