Kast geraamte bouwen

Sjaron

  • #1
Ik moet een geraamte van een kast bouwen 160 hoog, en 470 breed. De kast komt tussen twee muren te staan, dus twee profielen langs de muren en twee binnen in de kast.

Een plank van 470 is geen optie, vandaar dat ik drie onderdelen wil gebruiken: twee van 117.5 en een van 235. De profielen langs de muren zijn geen probleem maar hoe bevestig ik de ontmoetingspunt van twee planken op een profiel (200 mm)? Heeft iemand een beter idee voor het bouwen van dit soort kastgeraamte?


Alvast bedankt!
 

Kees61

  • #2
Ik vind het nog niet echt op een geraamte lijken, meer op een paar ribben.
Die profielen in het midden blijven toch ook niet vanzelf overeind staan? Je mag daar minstens wel wat overheenleggen. En nu heb je alleen nog het front van de kast.

Een plank van 2m35 is ook al erg lang.
Je kunt een hoek uit de hoekpunten van de planken halen zodat de profielen daar in passen. Dan kunnen de planken ook niet meer wegschuiven.

Onder die lange plank zou ik misschien ook een profiel zetten, vastgeschroefd tegen de achterkant van de staande profielen. Daar kan de plank op dragen.
Voor de rest ben je te karig met gegevens.
 

Sjaron

  • #3
Ik kan natuurlijk ook 3 profielen gebruiken, dus om de 117.5 cm, een profiel. De kast staat tegen de muur dus ik hoef ook geen achterkant te maken. Aan de voorkant komen 4 schuifdeuren.

Wat ik helemaal niet weet is hoe je dus vier planken van 117.5 aan elkaar kan verbinden zonder dat het lelijk wordt. Ik probeer bijvoorbeeld metalen hoeken en zulke lelijkheden aan de binnenkant te vermijden.

Ik zat te denken aan een brede dunne metalen plaat, die ik boven op elk profiel schroef. In het vervolg dacht ik de planken op het plaat (aan beide kanten) te bevestigen. Bestaat zo'n plaat überhaupt? Is er een beter/logischer systeem?

Bedankt!
 

H@ns

  • #4
Tekeningetje misschien? Qua "dat praat dan iets makkelijker"

Je moet ook rekening houden met de deurbreedte in relatie tot plaatsing van de tussen wanden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu