Kartonnen afdicht ring radiator kraan vervangen

Doehetzelver18

  • #1
Hallo heren, ik heb een oude radiator kraan waarvan de kartonnen pakking om de as lekt (direct onder de draaiknop), kraan aansluiting naar de radiator krijg ik niet los ivm roest (grote lange steeksleutel 22 helpt niet eens)) dus mijn nieuwe kraan kan ik niet monteren, dan maar de oude repareren, weet iemand waar er van deze kartonnen busjes verkocht worden? 17,5mm met gat van 12mm en ongeveer 8mm hoog. of iets van rubber wat er voor in de plaats kan? alvast bedankt,

mvg Rick ps zouden 3 o-ringen (17.5x3) op elkaar het werk ook doen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats even een foto van de kraan en kartonnen huls.
 

Doehetzelver18

  • #3
Zit nu in het buitenland voor werk dus kan helaas geen foto maken, de pakking is karton met metalen versteviging, uit elkaar getrokken als een soort wokkel van lagen karton/metaal op elkaar. tis een soort van busje/huls, OD 17.5mm ID 12mm en rond de 7,5 mm hoog. de kraan is nog mooi oud vakwerk, geheel gegoten en bewerkt ik heb hem nu schoongemaakt en het is bijna zonde om te verven met dat mooie verweerde messing.

heb op internet o-ringen gevonden van 18 x 3 als ik er daar 3 op elkaar stapel dan moet het kunnen denk ik. mochten deze te groot zijn kan ik de binnenkant van de kraan uitruimen naar 18mm.

wat zou het leven zijn zonder roest.....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik kan me er zo geen voorstelling van maken, maar even wachten op de foto's dus.
 

Doehetzelver18

  • #5


bij de rode pijl zit de kartonnen huls, kleine ring er boven sluit hem af, de 8kant daarboven drukt hem aan.
 

De Bob

  • #6
Google eens op "vetkoord kopen" en dan afbeeldingen"

Volgens mij zoekt u zoiets.

Het is in een watersport winkel te koop, ze zijn er in verschillende dikte's

Uit mijn hoofd is 4mm het kleinste, maar met een paar zachte tikjes op dikte te brengen, en kunt u naar wens er meerdere keren om heen wikkelen.

Wat vet extra vet erop, en de drukbus aan zetten met de moer.

Gegarandeerd dicht, en kraan draaibaar.
 

Doehetzelver18

  • #7
Dank je wel Bob, ga ik doen
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Vetkoord of grafietkoord mag niet platgeslagen worden heb ik altijd geleerd, op zich vreemd want in de pakkingbus wordt het wel samengedrukt/geperst.
Ze zijn trouwens niet nodig hier want een strengetje hennep met wat grafiet werkt net zo goed.
Een timmermanspotlood in de lengte splijten en de grafietkern op een stukje schuurpapier kapot schuren en goed op de hennep strijken.
De hennep met de grafiet vervolgens rond de spindel draaien.
 

De Bob

  • #9
Ik heb het iets anders geleerd

Vetkoord kan/mag voorzichtig geplet worden.

De oude (pomp)assen/spindels/kranen/zuigerstangen die ik gedicht heb, hebben niet of nooit de gangbare maten voor het vetkoord, dus is pletten altijd aan de orde.

Verder speciaal te gebruiken voor:
Roerkoningen/stopbussen/pompassen en spindels.

Bij gebruik op de getoonde oude kraan vergt dit geen onderhoud meer.

Maar een koordje en een potloodje schuren zal misschien ook werken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Daar kun je best gelijk hebben maar vetkoord werd bij ons niet gebruikt bij verwarmingen i.v.m. de hoge temperaturen, vetkoord kan tot 100 graden celsius hebben en gaat dan snel kapot.
Grafietkoord en pakkingen kunnen tegen hogere temperaturen, vandaar het gebruik daarvan in c.v. installaties.
Vroeger werden in bestaande installaties die op kolen gestookt werden op basis van natuurlijke circulatie bij ombouw naar gas altijd de kranen voorzien van nieuw grafietkoord omdat de druk in het systeem hoger werd.
Toen was er grafietkoord van 2 mm dik dat probleemloos paste in de ruimte rond de spindel.
 

De Bob

  • #11
Tijden en vooral materialen zijn gelukkig heel veel veranderd, maar een ketel zal niet boven de 100° komen, en vooral de kraan niet hoop ik, wordt dan moeilijk dicht draaien.

Maar aan TS de keus.

P.s. er is ook koord tot 200°
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Ben het met je eens dat tijden en materialen, gelukkig, veranderd zijn. Jammer dat er voor de klusser steeds minder gemakkelijk te verkrijgen materialen te koop zijn, het is bijna allemaal in grote aantallen/lengtes of alleen bij groothandels te koop waar particulieren niet terecht kunnen.
 

De Bob

  • #13
Ja dat is waar.

Daarom kunnen we als particulieren nog terecht bij de detailhandel.


Die zijn ruim gesoorteerd, voor de kleine koper.
 

Doehetzelver18

  • #14
Dit is de pakking die er uit kwam, over dat vetkort, als ik 6mm koop kan ik dat met een vlijmscherp mes doorsnijden tot een 3mm breed stuk zodat het makkelijker te wikkelen is? of rafelt het dan uit elkaar?
 

De Bob

  • #15
U kan het proberen met een klein stukje misschien lukt dat wel, maar een grote kans dat het uit elkaar valt.


U kan het koord op tussen twee plankjes pletten, of tussen twee plankjes in een bankschroef wat samen draaien.

En dan losse ringen maken, met het slot tegenover elkaar.
Waarschijnlijk heeft u er aan twee genoeg.

Maar het oude koor ziet er nog redelijk uit, goed invetten.
 

Doehetzelver18

  • #16
Maak het nog wat uit welk vet?
 

De Bob

  • #17
U heeft een PB met van het soort vet met merk.
Maar ook in de bouwmarkt te koop.

Dit als voorbeeld.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu