Kan ik dichtmetselen tegen koud plat dak?

Wilklus

  • #1
Een vraag over de tussenmuur met de buren.
Eerste verdieping...vloer tot aan dak. Het gaat om een halfsteens muur. Tussen de balken van het dak is echter niet gemetseld.



Het gaat om een koud plat dak, dus er ligt alleen een bitumen bedekking op. Het plan is om over een 2 a 4 jaar de dakbedekking te vervangen en dan van buiten isoleren met XPS plaat en EPDM erover.

Probleem op eerste verdieping is geluid van de buren. Op dit moment kun je op normaal spraakniveau alles letterlijk verstaan.
Om dit tegen te gaan komt er een "zwevend" plafond in en een "zwevende" voorzetwand). Maar het lijkt me dat het dichtmetselen van de scheidende muur alleen al heel veel db's winst zal betekenen dus dat zou ik graag eerste doen.

Mijn vraag is kan ik deze muur opmetselen tot aan het dak, met bijvoorbeeld Ytong blokken, of gaat dat problemen geven met rotten van de dakplanken waar de muur straks dan het dak raakt?
Het gaat me trouwens niet alleen om geluid maar ook om brandveiligheid.
Ik heb er de laatste weken drie aannemers bij gehad en ze gaven allemaal een ander antwoord. De een zij wel doen, de ander niet doen de derde wist het niet en zou rond vragen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het kan een probleem gaan worden in de toekomst. Als jij gaat isoleren en bij de buren blijft het een kouddak. Misschien verstoor je, met die muur tot aan de dakvloer, de ventilatie.
Nog eens onderzoeken waar de lucht er in-en uit kan van hoe deze ruimte.
 

Wilklus

  • #3
Omdat we in de niet al te verre toekomst het dak van buitenaf gaan isoleren zal ik zelf nu niet van binnenuit gaan isoleren. De buren hebben ook geen plannen voor dakisolatie aan de binnenkant.
Ik heb wel met ze overlegd over het vervangen van de dakbedekking in de toekomst, de bouwkundige heeft gezegd dat hij verwacht dat het over 2 jaar vervangen moet worden.
Ik heb bij de buren aangegeven dat ik mijn kant dan van buitenaf wil isoleren en voorgesteld het tegen die tijd samen te doen. Zoals het er nu naar uitziet gaan we dat dus inderdaad samen doen, dus krijgt het hele pand een warm dak.

Op dit moment maak ik me dus ook zorgen om de gevolgen voor de ventilatie. Dakbalken lopen gelijk aan voorgevel, in beide zijkanten van het pand zijn vlak onder de dakrand tussen de balken verticale sleuven gelaten voor ventilatie (gigantische wespennesten tussen plafond en dak trouwens).
Mag ik aannemen dat bij een warm dak deze ventilatie niet meer nodig zal zijn en dan nu al (al is het maar alleen in onze slaapkamer) de muur tot aan het dak opmetselen?
 

Tiho

  • #4
dit is hier vorig jaar gebeurt. Het is overigens ook zo dat het via de balken doorslaat bij brand, maar dichte muur zal schelen lijkt mij.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
De ventilatie van de ruimte tussen het plafond en de dakvloer moet worden afgesloten.
De bedoeling is deze ruimte zo warm mogelijk te gaan maken.
Waar je ook op moet letten hoe zijn de spouwmuren aan de bovenzijde afgewerkt.
Om een condens situatie te voorkomen zou je de slaapkamers tot dat het nieuwe dak is aangebracht zo koud mogelijk kunnen houden.
Van Oktober tot Mei is de periode dat vocht zich gaat verzamelen in je constructie.
 

Chathanky

  • #6
Je kunt de kieren dichtzetten met pur, beter steenwol (tbv. brandvertragenheid) Of me houten planken die je bevestigt tegen de balken. Dan hou je wat kleine naden over die dicht te kitten zijn.
 

Wilklus

  • #7
@ WGB
Het afsluiten van de ventilatiesleuven kan ik nog aan de binnenkant doen. De buren zullen dat tegen die tijd dan van buitenaf moeten doen.
Zo koud mogelijk houden zal in die periode niet zo moeilijk zijn, het is een steens buitenmuur. Dus ook geen spouw om rekening mee te houden.
Ik zit alleen dan nog met geluidsisolatie binnenkant, even ter controle...met een warm dak kan ik op het plafond leggen wat ik maar wil zolang de hele plafond-constructie maar ademend is...dus geen dampschermen erin verwerken en dampopen verf?

En het raakvlak van de op te metselen muur met onderkant dak en zijkant balken. Ik dacht eerst de raakvklakken in de menie en dan afsluiten met een goed ademende mortel.

@ Chathanky
Pur heb ik ook aan zitten denken, maar dat is inderdaad niet echt brandwerend en brandwerendheid is 1 va de redenen om dit te doen.
Steenwol ook aan gedacht maar is dat zelf niet te gevoelig voor vocht en rot?
Die planken en kit is ook een idee, kit is niet ademend maar als het alleen een kier van een plank is zal dat niet zoveel uitmaken.
 

Chathanky

  • #8
Planken zijn wel degelijk ademend en laten vocht door.
Pur is er ook in brandwerende vorm te krijgen en steenwol zal niet nat worden. Je gebruikt het immers niet om warmte te isoleren wat je met zo`n strookje ook niet doet.
In de bouw wordt steenwol ook gebruikt om brandscheidende wanden brandwerend te krijgen. Daar smeren ze erna aanbrengen nog een witgoedje op voor oa. de stevigheid. Latexen noemen we het in de volksmond.

Hier onder een voorbeeld van een vloerafscheiding. Harde steenwolplaten met de witte brandwerende coating.

Afbeelding niet meer beschikbaar
 

Ralph

  • #9
Kan je gewoon dichtmetselen tot aan de planken, je blijft toch een cm onder het beschot ongeveer en dat pur je dan dicht of je voegt het dicht met specie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wilklus schreef:
even ter controle...met een warm dak kan ik op het plafond leggen wat ik maar wil zolang de hele plafond-constructie maar ademend is...dus geen dampschermen erin verwerken en dampopen verf?
Werk je het plafond af met producten die daarvoor worden gebruikt moet het goed gaan.
Volgens mij is het ook verstandig om tegen de buitenmuur boven het plafond tot aan de dakvloer een isolatie aan te brengen.
 

MvanV

  • #11
Het moet dicht, dat is een brandveiligheidseis. Kan ook met stukken glas of steenwol, maar moet dicht ivm regels brandoverslag uit bouwbesluit.
 

Wilklus

  • #12
Iedereen bedankt voor alle tips, hier kan ik wat mee.
Uit nieuwsgierigheid....zou ik theoretisch problemen kunnen krijgen met de verzekering mocht er ooit brand uitbreken en ik zou dit open laten waardoor het vuur snel bij de buren is?
Of ben ik, omdat het een verbouwing in eigen beheer betreft, niet gebonden aan het bouwbesluit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Volgens mij ben je wel gebonden aan het bouwbesluit ook al bouw je in eigen beheer.
Even googlen, heel heel veel lezen en je weet het. :wink:
 

Chathanky

  • #14
Een probleem met de verzekering zal je normaal niet krijgen of je moet dit ook al eigenhandig gebouwd hebben.

Of het een verplichting is hangt af hoe oud het is. Als destijds er geen regelgeving voor was Voldoe je aan de eisen van die tijd.
Maar goed je wil het toch dicht maken en heb je met deze vraagstelling toch niets mee te maken. :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Bouwbesluit bestaande bouw geldt voor ALLE bouwwerken, onafhankelijk van wie het (ver)bouwd em hoe oud het is.

Ik zou het dichtmetselen. Geen gezeur met geluid of brandwerendheid. Ik zie zelfs geen reden om het niet dicht te metselen...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Chathanky schreef:
In de bouw wordt steenwol ook gebruikt om brandscheidende wanden brandwerend te krijgen. Daar smeren ze erna aanbrengen nog een witgoedje op voor oa. de stevigheid. Latexen noemen we het in de volksmond.

Hier onder een voorbeeld van een vloerafscheiding. Harde steenwolplaten met de witte brandwerende coating.
Ik ga er vanuit dat je het niet zo bedoeld, maar het komt wellicht verwarrend over: Latex is iets compleet anders dan de witte brandwerende coating!
 

Chathanky

  • #17
Staat toch ook bij in de volksmond.
En zie volgend bericht met plaatje. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu