Kachel blaast rook tussen de deur door????

Domien

  • #1
Hoi,

Ik heb hier een houtkachel staan maar sinds gisternacht blaast hij om de tijd een keertje veel rook tussen de deur of door de luchttoevoer uit, en maakt dan oplopend geluid alsof de wind er doorheen blaast.

Ik heb deze kachel nu al zeker twee bijna drie maanden en heb dit nog nooit gehad, ik stook nu met droog hout wat al zeker twee jaar gedroogd is, dus nat kan het niet zijn, en hiervoor toen ik met nat hout stookte (vers nat hout direct uit het bos) had ik nergens last van.
Heb vanochtend de schoorsteen na gekeken en alles was schoon op een klein beetje roet na dan, heb er nog een meter bij gezet voor een betere trek, maar hij blijft rook blazen soms, er kunnen soms uren tussen zitten, nu stook ik op populier hout, dit is heel zacht hout en brand heel snel weg, kan het zo zijn dat dit hout een grotere rook ontwikkeling heeft dan eik of van zulk soort hout, en dat mijn schoorsteen dit niet aan kan op sommige momenten, wind zal het denk ik niet zijn er zit wel geen kapje op, maar er staat op dit moment maar een klein beetje wind.

Nou oke hoop dat iemand hierover iets weet.

Groet,

Domien
 

Fiesiekus

  • #2
Heb dit ook wel eens gehad. Staat de uitblaasopening wel waterpas? Dus vlak? Vooral bij zeldzame oostenwinden kan afhankeljk van de stand van de pijp, er lucht ingeblazen worden, wat je bij westenwinden niet hebt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Een bepaalde windrichting heeft er weinig mee te maken, dit kan ook bij westenwind gebeuren, meestal is het een combinatie van wind op het huis en een vacuüm aan de andere kant van het huis.
Soms kan het optreden en bij een kleine verandering van de windsterkte of richting gebeurt het niet.

Zet er een goede kap op, dan mag het niet meer voor komen, tenminste wanneer de pijp goed aangelegd is en boven het dak uitkomt of boven een denkbeeldige lijn van 45 graden, gemeten vanuit 1 meter boven de vorstpannen.
 

Domien

  • #4
Er zit nu geen kap op, maar als ik wil kan ik die er zo opzetten, de pijp komt nu zeker boven het dak uit, ik denk eigenlijk een 80 cm.

Maar tot nu toe heb ik nog geen rook gehad, dus ga even kijken of het goed gaat na wat kleine veranderingen.

Alvast bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu