Kabelpelmachine

Andre69

  • #1
Al een tijdje loop ik rond met het idee om zelf een kabelpelmachine te bouwen.
Heb zelf regelmatig restanten kabel en draad, en gepeld koper levert een stuk meer op.
Is er hier iemand die dit al eens gedaan heeft? Of tips/ ideeën heeft?

Materiaal, onderdelen, aandachtspunten bijv.

Heb ongeveer al een plan hoe ik het ga maken, maar suggesties zijn altijd welkom.

Alvast bedankt
 

Henk E

  • #2
Ik heb nog ergens 1 in een hoekje liggen en deze werkt met 1 met en onder een gekartelde rol.
Deze gemaakt als proefproject, er ook wel mee gewerkt maar toen ik begon te rekenen kon het lang niet uit.
Zomaar een paar uur kwijt en je houdt een hoop rommel over (isolatiemateriaal).
Verschil was toen niet groot genoeg om te doen, ongepelde draad bracht toen ook aardig wat op.
Wel minder als gepelde raad maar toch.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Op Youtube staan filmpjes van dit soort apparaten.
 

Andre69

  • #4
Bedankt voor de antwoorden, ik wil de machine gaan gebruiken voor wat dikkere draden en kabels. Vanaf 6mm2 zeg maar.

Ben even aan het rekenen geweest. Als het apparaat voor een laag bedrag gemaakt kan worden, (€50) kan het al snel uit, was mijn conclusie

Er zit zo'n €3 tussen per kilo
 

Henk E

  • #5
Bij dikkere kabel zal je meer verdienen uiteraard, en de prijzen zijn ook weer wat gestegen zag ik.
Succes met het bouwen, zien we ook nog wat foto's of filmpje als het klaar is?

 

Andre69

  • #6
Bedankt, zeker. Ik zal wat foto's posten als het klaar is
 

Andre69

  • #7
Inmiddels een flinke poos verder door alle drukte maar wil toch weer wat actiever worden op het forum.
Heb inmiddels een 2e hands kabelpelmachine op mp gekocht.
Voor een zeer scherpe prijs.

Maken had gekund maar is toch minder intressant omdat je die uren dan ook weer moet rekenen, net als met het gebruik van de machine.

Heb van een aantal mensen gehoord dat het niet uit kan, maar de praktijk wijst zich toch anders uit. heb al een 60KG ingeleverd, machine is ruimschoots terugverdiend, en dan blijft er omgerekend iets meer dan een tientje per uur over.
Wat uiteraard de volgende keer meer wordt nu de machine gratis is.

Heb tot nu toe alleen nog maar 1,5mm2, 2,5mm2 en wat 6mm2 draad gehad en wat kabel, maar toch gaat dat best hard. vooral als je de slag eenmaal te pakken hebt.
 

Henk E

  • #8
Mooi dat je er tevreden over bent, zit er ook nog een filmpje voor ons in of een link? Altijd leuk om te zien.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Op Youtube staan zeer veel filmpje over dit soort home made machines. Zoeven een aantal waarschijnlijk uit Amerika gezien. :lol: Make Amerika great again. :lol:
 

Andre69

  • #10
Een filmpje heb ik zo niet bij de hand, dan moet ik eerst weer nieuwe voorraad hebben;)

Ik heb wel wat fotos




Snelheid is ongeveer 25 meter per minuut, de mantel valt er al los vanaf zoals op de foto is te zien, beetje uitschudden en de mantels er tussen weg halen en klaar, op een bosje vouwen en dan de volgende +- 100 meter. Dan kan je in een uur veel doen

Groeten andre
 

Henk E

  • #11
Deze variant had ik nog niet gezien, ook nog op draaistroom dus sterk genoeg. Helaas heb ik dat niet.Bedankt voor de foto's .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu