Jutebehang verwijderen

Luukwinkel62

  • #1
Ik heb een huis gekocht uit 1976 en daar zijn de slaapkamers behangen met jute. Iemand een goed idee hoe je dat jutebehang op een simpele wijze kan verwijderen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Luuk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Met verdunde latex instrijken, een tijdje wachten en steeds even proberen wanneer het behang loslaat.
Met water nat maken lukt niet omdat dat in de muur trekt, dat is ook nog eens lastig met het aanbrengen van nieuw behang of latex.
 

Luukwinkel62

  • #3
Dank voor jouw reactie. Nog een suggestie voor het verdunningspercentage?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
15 tot 20%

Mag trouwens ook onverdund.
 

Luukwinkel62

  • #5
Het heeft gewerkt! 3 keer met goedkope latex er overheen en het jute was er zo af. Bedankt voor de tip Jan.
 

Annemieke__020

  • #6
bedoel je gewone latexverf?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ja, mag de goedkoopste soort zijn.
Smeer het er dik op en laat het intrekken, afhankelijk van het soort behang hoeft er maar 1 keer latex op.
 

Annemieke__020

  • #8
En dan komt het zo los, of moet ik dan nog met stoomapparaat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik was altijd een voorstander voor stomen. Echter heb ik ontdekt dat je met een onkruidspuit gevuld met behangafweek en een flinke dosis geduld net zoveel bereikt als stomen. Een flinke periode continu het behang vernevelen. Je merkt vanzelf dat het behang er bijna afvalt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Stomen kan ook maar is meer werk.
Latex blijft langer nat dan gewoon water erop, de lijm moet eerst oplossen voordat het behang los komt en dat heeft tijd nodig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu