Juiste ruimtes opwarmen met CV

Jbergmans

  • #1
Binnenkort ga ik verhuizen naar een groot huur huis uit met enkele beglazing. Ik zou graag willen weten wat ik kan doen om toch zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie verbruik wat verwarming betreft.

Het huis is voorzien van een centrale verwarming, en alle radiators hebben een thermostatische kraan. De kamerthermostaat bevindt zich in de woonkamer. Aangezien we het meest zullen verblijven in onze werkkamer, zien we er tegenop om altijd de (grote) woonkamer te moeten verwarmen om zodoende de werkkamer op een comfortabele temperatuur te krijgen.

Is er een mogelijkheid om de woonkamer niet zinloos te hoeven verwarmen en toch andere ruimtes op temperatuur te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie ideeën!
 

Fiesiekus

  • #2
Overleg met de verhuurder wat de nogelijkheden zijn om isolatieglas aan te brengen, misschien zijn er subsidiepotjes voor.

Andre mogelijkheid is weersafhankelijk stoken; dan heeft het CV-water een bepaalde temperatuur en regel je je werkkamertemperatuur met de th.-kraan. Dan kan de radiator in de woonkamer helemaal dicht. Dat vergt een aanpassing aan je CV-installatie (by-pass noodzakelijk!) en ook dat kan in overleg met je verhuurder. Maar technisch goed mogelijk!
 

Jbergmans

  • #3
Er worden hier en daar al wat aanpassingen gedaan in het huis, maar isolatieglas hoort voorlopig bij "fase 2".

Die aanpassing aan de CV installatie voor "weersafhankelijk stoken" waar je het over hebt, wat houdt dat precies in?

Ik dacht verder misschien aan een draagbare thermostaat voor in de werkkamer, maar ik heb er geen idee van wat die dingen kosten en hoe makkelijk of moeilijk zo iets te installeren is.

We huren het huis waarschijnlijk maar voor één of twee jaar, dus grote investeringen uit eigen zak zijn niet echt interessant, maar bepaalde dingen kunnen we inderdaad met de verhuurder bespreken.
 

Fiesiekus

  • #4
Gebruik de zoekfunctie voor "weersafhankelijk stoken" of "WA" .

Een draagbare (=draadloze) thermostaat is natuurlijk ook een beregoed idee. Maar dan de kranen in de kamer dichtdraaien! Dan moet de ontvanger wel op de ketel kunnen geplaatst worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu