Jaga convector verkeerd om aangesloten? en niet warm

Adieh

  • #1
Hallo, ik heb een vraagje, ik heb een JAGA HR convector (zo'n platte mini o.i.d.) die maar niet warm wil worden.
Er zit een (volgens mij Heimeijer..!?) thermostaat ventiel op met externe voeler.
ook als de voeler eraf is en dus de pen helemaal uitsteekt wordt de convector niet warm.
Nou valt me op dat de onderste buis gloeiend heet wordt en de bovenste maar lauw warm (idem convector).

Ik heb de debiet instelling op 6(max?) t.o.v. van streepje op ring staan. Volgens mij is dat goed maar de stromingsrichting van de kraan (bovenste leiding) is naar de convector toe....volgens mij is dit dan de verkeerd richting?? kan het zijn dat dit de oorzaak van mijn probleem is? De onderste afsluiter staat helemaal open.

n.b. de radiator van heimeijer die 2 meter verder hangt op dezelfde aanvoer en retour is wel gloeiend heet dus aanvoer lijkt me voldoende. Deze ook al geknepen tot stand 1 i.v.m. volumestroom maar geen verschil.

iemand een id? Please help.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #2
Aanvoer en retour zeker omwisselen, je bent nu veel vermogen kwijt.
Ook staat de kraan veel te ver open, De radiator geeft zijn maximale vermogen af bij een bepaalde aanvoer en retour temperatuur en volumestroom.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #3
Wordt het begin wel warm?


Lucht er in
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Wacht ff neesje, Bovenste leiding is aanvoer. Dus dat moet kloppen
 

Adieh

  • #5
Obelix2 schreef:
Wacht ff neesje, Bovenste leiding is aanvoer. Dus dat moet kloppen
nee dat is dus juist de vraag,volgens mij is bovenste nu retour gezien de temperatuur van de buis.
onderste is gloepende heet.(bijna niet vast te pakken).
bovenste is lauw.
 

Adieh

  • #6
Neesje schreef:
Aanvoer en retour zeker omwisselen, je bent nu veel vermogen kwijt.
Ook staat de kraan veel te ver open, De radiator geeft zijn maximale vermogen af bij een bepaalde aanvoer en retour temperatuur en volumestroom.
dag neesje, dank voor je reactie,
het boven en onder omwisselen is eigenlijk geen optie ivm dat de leiding in de vloer gestort is en er geen ruimte binnen de convector is om dat te doen...(denk ik)
n.b. als de onderste heet is en de bovenste niet klopt mijn vermoeden toch dat ie verkeerd om zit of niet?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #7
Ja idd klopt
Sorry verkeerd gelezen
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #8
Linksom of rechtsom, je zult dit aan moeten passen wil je het warm kunnen krijgen.
Warme lucht stijgt en dan krijg je convectiewarmte, andersom gaat hem niet worden dus.
Maak eens een foto van bovenaf waar de leidingen vandaan komen en naar de kraan en voetventiel gaan.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #9
Hoe warm is 'heet'(aanvoertemperatuur van de ketel)?
Ik denk wel dat een deel van je probleem inregelen is. Kun je eens proberen alle andere radiatoren in je huis dicht te doen?
er kan natuurlijk ook gewoon een knik in de buis zitten in de vloer ofzo...
 

Adieh

  • #10
Neesje schreef:
Linksom of rechtsom, je zult dit aan moeten passen wil je het warm kunnen krijgen.
Warme lucht stijgt en dan krijg je convectiewarmte, andersom gaat hem niet worden dus.
Maak eens een foto van bovenaf waar de leidingen vandaan komen en naar de kraan en voetventiel gaan.
mmm. wil niet eigenwijs zijn, want dit is zeker mijn vak niet, maar volgens mij maakt het bij een jaga niet zoveel uit of je het er van boven of van onderen doorheen voert. de warmte moet van de lamellen komen. in tegenstelling tot bij een normale radiator. uiteraard zal hij iets minder vermogen leveren bij deze opstelling maar dat is dan maar zo.
v.w.b. de buizen zie foto,...die gaan aan de zijkant in de vloer waar op 15 cm een T-stuk zit die rechtdoor loopt naar de andere radiator in de bijkeuken. Deze normale radiator wordt wel (heel) heet als ik hem helemaal openzet. als test heb ik deze geknepen, maar het terugregelen van debiet van deze heeft ook geen resultaat.

verder zir er aan het einde van deze tak geen radiatoren meer.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #11
Volgens mij ga je dt makkelijk redden
Water uit installatie halen
Beide koppen er af halen
Slangen omdraaien
Klaar
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #12
Ik vraag mee echter wel af of dat het stroming probleem oplost...
 

Bernhard

  • #13
Ik zie de externe voeler in de put zitten.
Met een lijmtang de stift van de thermokraan indrukken.
Dus de thermoknop niet meer monteren.
De kraan met ingedrukte stift staat dan helemaal open.
De convector moet dan warm worden.
Als dat goed gaat dan in de zomer de leiding omleggen.
De geleide schotten moeten ook verlengd worden, tot een paar mm onder het rooster. Die schotten zijn belangrijk voor de goede werking van een convector. mvg bernhard
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #14
Is dit niet gewoon een kraan die op op open is als de stift naar buiten staat?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #15
De kraan met ingedrukte stift staat dan helemaal open.
Is dat een Engelse kraan, Bernhard? De kranen die ik ken staan juist dicht met de stift ingedrukt, en open als je de knop verwijderd.
 

Bernhard

  • #16
Ja hoe ik daar op kom weet ik niet meer. Was zeker met iets anders bezig. mvg bernhard
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #17
Het verkeerd aansluiten van aanvoer en retour geeft een verminderd vermogen, maar dat is niet bijzonder veel in dit geval.
Ik zou ondanks dat toch proberen om dat nog eens te verhelpen.
Omdat de stromingsrichting nu omgedraaid is zou de thermostatische kraan misschien ook meer weerstand kunnen geven.
Ook lijkt het alsof er geen ontluchter is gemonteerd op de warmtewisselaar, maar dat er een stop is geplaatst.
Als je toch eens gaat proberen om de aanvoer en retour te verwisselen dan zou ik daar ook een kleine ontluchter plaatsen.
Misschien heb ik het wat dat betreft mis, maar vanaf foto kan ik het even niet goed zien.

Als alles goed werkt dan zou ik het toestel inregelen op een delta-T van 20 graden.
Doe dit als alle toestellen open staan, en regel zoveel mogelijk toestellen in op dezelfde delta-T.
(verschil in aanvoer- en retour temperatuur)

Mocht dat alles niet werken dan lijkt het toch meer op een verstopping of een te hoge weerstand ergens in dit deel van het circuit.

PS, het is ook mogelijk om flexibele leidingen te nemen en het toestel daarmee aan te sluiten.
De leiding een stukje inkorten, en daarop de flexibels aansluiten.
Dat is ook handig bij het schoonmaken van de warmtewisselaar.
Jaga heeft deze met 1/2" binnendraad aan de ene kant en 1/2" buitendraad aan de andere kant.
 

Adieh

  • #18
Ik zal binnenkort kijken of ik de kunststof leidingen om kan draaien en een ontluchtertje plaatsen.
ik houd jullie op de hoogte. Dank voor het meedenken.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #19
Ik lees dit nog eens door, en kom op het volgende idee:
Wissel het retourventiel en het aanvoer ventiel maar eens om.
Hierdoor zal de stroming door de ventielen in elk geval weer in orde zijn,
en het vermogensverlies door het verkeerd aansluiten op de wisselaar minimaal zijn.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #20
Doordat de aanvoer en retour verwisseld zijn word de thermostaatkraan door de foute stroming op de zitting gedrukt dus constant dicht doordat deze niet 100% afsluit heb je warmte in je retour.

Ff leidingen omwisselen of ff checken of je een thermoelement voor de radiatorkraan kan krijgen wat omgedraaid werkt.

Weet dat ze die van bv danfoss wel hebben.

John
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu