Isoleren vloer blokhut, welke folie te gebruiken?

Diederik II

  • #1
Beste klussers,

Ik heb in de tuin een oude garage afgebroken, die na 50 jaar minimaal onderhoud door en door verrot was. De garage stond op een betonnen fundering die in de loop der tijd een beetje scheef is komen te liggen. De tuin eromheen is opgehoogd, en als het flink regent komt er water op de betonnen plaat te staan.

Op deze niet zo veelbelovende plek wil ik toch echt een blokhut gaat neerzetten. Die plaat wil ik er niet uit gaan halen, en er nog een laag beton op laten storten lijkt me ook niet zo'n goed plan. Ik wil de blokhut dan ook op poertjes/torentjes van stoeptegels zetten, boven het maaiveld van de tuin (tussen de 10 en 15 cm). Ik lijn daar de fundamentsbalken waterpas op uit, en bouw dan de hut op. De hut is overigens een stuk lichter dan de garage was (geen dakpannen, dat helpt), dus ik verwacht geen problemen met verdere verzakkingen. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan kan ik de boel alsnog opkrikken en rechtzetten.

Ik wil de vloer van die blokhut isoleren, ik denk met EPS. Ik kan alleen weinig vinden over het al dan niet gebruiken van dampwerende/-doorlatende folie.

Mijn idee is dus de funderingsbalken op poertjes te zetten. De funderingsbalken plaats ik op waterdichte folie om optrekkend vocht te voorkomen. Tussen de funderingsbalken komen de vloerbalken, en daar plaats ik weer EPS platen tussen. Op de vloerbalken komt de houten vloer te liggen. Zo dus:



Moet ik nu tussen eps+balklaag en vloer (of elders) nog een folie toepassen? Zo ja, welke?

Extra info:
* Tussen funderingsbalken en betonplaat blijft dus ruimt over waar de wind lekker doorheen kan waaien.
* Ik wil een houtkacheltje in de hut zetten, die af en toe zal branden.
* De blokhut wordt enkele keren per week door een aantal mensen gebruikt.

Ik ben benieuwd wat jullie oordeel is!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als je de ruimte tussen de EPS en de betonvloer goed ventileerd met buitenlucht kan je de folie achterwege laten.
De warme luchtstroom kan door het hout en de EPS naar buiten stromen. Dat het lekker waait daaronder zorgt ervoor dat het vocht niet kan verzamelen.
 

Diederik II

  • #3
Ik dacht ook al in die richting, maar ik vind een bevestiging wel fijn. Dank!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu