Isoleren overstek stalen balk

Michiel43

  • #1
Goedemiddag, heb een vraag over de isolatie van een stalen ligger en de overstek. Heb wel wat gevonden op dit forum, maar sluit niet helemaal aan bij mijn situatie.



Het gaat om de isolatie van een stuk stalen ligger.
De boeidelen 2 en 3 moet ik nog maken, de isolatie van de stalen ligger ook en gips betimmering binnen ook nog. Wil deze zo goed mogelijk inpakken zodat de koudebrug zo min mogelijk is en er geen condensatie kan komen.

Mijn gedachte:
Groen: wil ik 7 cm ruimte steenwol of glaswol doen (Binnen zitten daar al gordingen en panlatten. En heb dus geen ruimte voor pir plaat erin te doen.
Roze: 2 cm ruimte aan binnen en buitenzijde dichtpurren.
Geel: 6 cm pir plaat in de balk en purren. En 6 cm pir plaat tegen de balk, dichtpurren en aluminium tape dichttapen.

Is dit een goede manier?
En is het nodig om nog iets van dampdichte folie aan de binnenkant (groen) te doen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Breng je een dikkere laag PUR aan (geel) bijvoorbeeld 80 mm wordt de situatie veel gunstiger.
De voorzijde van de PUR moet je niet met aluminium afplakken. Het vocht komt van binnen naar buiten.
Of je de onderzijde van boei 3 ook moet ventileren weet ik niet zeker. Kan zijn dat de ruimte schuim boei groot genoeg is.
Blauwe lijn stelt ventilatie ruimte voor.
Op het dak een houten mastiekhoek aanbrengen is voor het aanbrengen van de isolatie een stuk beter. Die schuine zone wordt daar een stuk sterker door. Je krijgt gelijk een rechte lijn in je werk wat voor het aanbrengen van de dakbedekking ook sterker en netter zal worden. Trap je daar op de dakbedekking zonder hoek krijg snel schade aan de isolatie en dakbedekking.


 

Michiel43

  • #3
Zo heb ik het ook gedaan een tijdje terug.


Dank voor de tip, maar dit was niet mijn vraag.
Het klopt dan ik mogelijk wat meer ruimte heb om dikker pir te isoleren, dat moet ik nog gaan doen/meten. Waar het mij om ging is koude buiten houden met pir en balk zo dik mogelijk inpakken. En warmte/vocht binnenhouden.

Ik heb nogal wat reststukken liggen pir 6 cm plaat met aan 2 zijde aluminiumfolie. Dus die kan ik mooi gebruiken. En begrijp nu dat het dan beter is om de pur naden niet met folie dicht te plakken.

Is het dan nog beter om aan binnenkant, wat nog afgewerkt moet worden dichte folie te doen?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Isoleer de onderkant van de balk ook
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Keurig hoor.
Het principe is materialen te kiezen die aan de warme kant dampdichter zijn dan aan de koude kant. Je werkt nu andersom.
Ik lees dat je wel glaswol kwijt kan maar geen PIR. Toch
Aan de andere kant er zijn maar twee plekken waar het warmtestroom richting lagere temperaturen kan (rood) ik neem maar aan dat die niet veel kunnen veroorzaken. Afplakken beter, geen idee. Tenzij je aan de koude kant deze stroom blokkeerd.
 

Michiel43

  • #6
Dat plat dak heb ikzelf gelegd, plastic, 2 lagen pir trapsgewijs, onderlaag bitumen en de goot. Veel werk, maar ook veel voldoening. En dan eindelijk een complimentje (met die goot). Dat doet een klusser goed!

Heb nog eens goed gekeken naar de ruimten. Dan ga ik toch proberen om het groene gedeelte met pir plaat en purschuim geheel op te vullen (ipv glas of steenwol). En met aluminiumtape de naden af te plakken. Dan heb ik het vanaf de binnnenkant dampdicht. Toch?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als glas-of steenwol daar goed is aan te brengen zou ik daar niets aan doen.
Zolang de de isolatie in de balk wordt geplaatst maakt het niet uit. Die balk is dampdicht. Bij de rode lijnen zou een kleine hoeveelhied vocht naar de koude kant kunnen stromen. Hoeveel daar naar de koude kant zou kunnen stromen geen idee.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu