Isoleren met schapenwol van een dak met alkreflex

Nieuwezolder

  • #1
Beste klussers,
Hopelijk heeft iemand hier een idee over:
Wij willen onze zolder van binnenuit isoleren.
Nu zit er onder de pannen dampdicht alkreflex-folie. Als we aan de binnenzijde van het te plaatsen isolatie-materiaal ook een dampdicht folie aanbrengen, gaat het houtwerk rotten, omdat het vocht niet weg kan, zo hebben wij begrepen.

Eigenlijk moeten we dus het alkreflex-folie verwijderen, maar dat is een dure grap.
Nu lazen wij dat, als je met schapenwol isoleert, je aan de binnenzijde geen dampdicht folie aan hoeft te brengen, omdat schapenwol hele goede vochtregulerende eigenschappen heeft.

Zou het een optie kunnen zijn om het alkreflex te laten zitten en aan de binnenzijde te isoleren met schapenwol zonder dampremmend folie. Of is dat te risicovol?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
 

Marcn88

  • #2
De wol heeft goede vochtregulerende eigenschappen dit geeft dus aan dat het dampopen is en dan kan er dus condensatie optreden op het punt waar de dampdichte folie zit met als gevolg dat de schapenwol zeiknat word als het kouder word buiten,idealiter zorg je ervoor dat de damp niet in je isolatie kan komen dus een dampdichte folie over de wol aan de binnenzeide en dampopen aan de buitenzeide
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Gesimuleerd. Gipsplaat 12,5mm, 160 mm schapenwol, vurenhouten dakbeschot 20 mm en PE folie 0,2 mm. Helaas geen info van Alkreflex.
Temperatuur buiten -5 luchtvochtigheid 80%, temperatuur binnen 20gr en luchtvochtigheid 50%. In de wol verzameld zich 5,4 kg/m2 condens.
 

Nieuwezolder

  • #4
Hoi, dank voor jullie reacties en de info. Het alkreflex gaat er gewoon uit!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Toch nog even verder gekeken, sorry had ik eerder voor je moeten doen.
Dezelfde constructie en temperaturen en luchtvochtigheid maar zonder PE folie op het dakbeschot. Er wordt dan 5,2 kg/m2 condens verzameld. Wordt je niet wijzer van om die Alkreflex te verwijderen. Het verbaast mij.
Een damprem aan de warme is uiteraard de oplossing lijkt mij dat deze meer dan zorvuldig moet worden uitgevoerd. Dit soort berekeningen hebben een nadeel je kan alleen naar de materialen kijken, uitvoering daarvan is niet te simuleren.
Kan je vrij eenvoudig en solide een damprem aanbrengen kan je er nog eens over nadenken.
 

Nieuwezolder

  • #6
Maar dan zou je het vocht opsluiten. Dat vind ik erg risicovol: als er dan een keer vocht in komt, door lekkage of iets dergelijks, dan rot alles weg, toch?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu