Isoleren kelder

Klus advies

  • #1
Ik heb wat vraagjes over het isoleren van mijn kelder (3x3 meter)

Ik wil deze gaan isoleren met isolatieplaat. De instructie geeft het volgende advies:

Controleer de houten vloer en de vloerbalken op houtrot en vervang voor je begint de slechte delen. Breng vervolgens een laag triplex aan op of onder de vloer voor een goede kierdichting. Kit of pur de plaatnaden en de aansluitingen met de muren.

Die laag triplex zou ik alleen aan kunnen brengen onder de vloer maar dit is toch wel een behoorlijk karwei. Ik vraag me dan ook af of het daadwerkelijk nodig is.

de situatie is als volgt:
kelder, plafond met vloerbalken, daarop ligt de houten vloer, daarop ligt een soort isolatiefolie, daarop ligt een houten eiken vloer.

Hoe belangrijk is dit?

De kelder ga ik isoleren met 8 centimeter isolatieplaat.

Bedankt!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Waarom heb je deze vraag niet bij muren wanden en plafond of bij vloeren geplaatst.

Dat vraag ik me ook af waarom je een laag triplex moet aanbrengen. Welk isolatiemateriaal staat er in het advies. Ga je de muren van de kelder ook isoleren.
 

Klus advies

  • #3
Hoi Wgb,

Ik wil dit materiaal gaan gebruiken.
De kelder mag gewoon koel blijven maar boven de kelder zit mijn kantoor waar ik het moeilijk warm kan krijgen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dan is het duidelijk waarom je een plaat triplex moet aanbrengen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
daarop ligt de houten vloer, daarop ligt een soort isolatiefolie, daarop ligt een houten eiken vloer.
Het lijkt mij overdone daar ook nog een triplex plaat tussen te zetten, het is immers al kierdicht.
 

Klus advies

  • #6
Allen bedankt voor de goede antwoorden!
Als het voor de isolatie van de kelder nodig is dat het allemaal dicht is dan denk ik inderdaad dat triplex niet nodig is zoals Jan zegt. Het enige waar ik dan wel een oplossing voor moet bedenken is bij de plinten. Daar ligt namelijk geen isolatieplastic en geen eiken vloer.

Is het een idee om vanuit de kelder langs de randen ( daarboven liggen de plinten) met pur of kit alles dicht te maken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik denk dat het daar voor uitgevonden is. :wink: Zelf zou ik, als het kan, met een acrylaatkit die kier dichten. Het is zomaar mogelijk dat je de plinten ook vast purd en zou je die is moeten verwijderen zit je met de gebakken peren.
 

Keldertje

  • #8
Als je een kelder wil isoleren dan doe je dit normaal gesproken altijd aan de binnenzijde, middels een voorzetwand/plafond.

Deze voorzetwand kan bestaan uit houten regels met daartussen vocht bestendig isolatie materiaal, afgedekt met bv. vochtbestendige gipsplaten of betonmultiplex. Als isolatie materiaal kun je bv kiezen voor Floormate of Roofmate, deze platen drukvast en nemen bijna geen vocht op en kunnen niet gaan rotten.

verwijzing naar website verwijderd; Mod
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu