Isoleren garage - balken waar tussen glaswol komt

Edezwaan

  • #1
Hallo,

Momenteel ben ik bezig op mijn stenen garage te isoleren. Als eerst ben ik begonnen met het plaatsen van latjes waarop ik damp-open folio heb geniet. De volgende stap is om balken te plaatsen waartussen het glaswol komt. V.w.b. het glaswol heb ik gekozen voor 50mm dik rd4. De vraag die ik heb is of mijn balken 50x50 kunnen zijn of dat ik die van 69mm moet pakken. Het liefst ga ik voor 50x50 want dat scheelt weer 19mm van mijn garage.
 

Ambidexterity

  • #2
Is het niet beter om PIR platen van 50mm dik te gebruiken in plaats van glaswol? Isolatie waarde van PIR is een stuk hoger.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoe ga je de garage straks gebruiken? Als er een leefruimte moet komen, zorg dan voor isolatie met Rc van minimaal 6.

Probeer de isolatie zonder balken te plaatsen. Die balken zijn namelijk koudebruggen.

PIR is veel lastiger te plaatsen. Dit gaat bijna nooit naadloos, en rondom afpurren kost extra (geld, tijd, milieubelasting). Een wol-isolatie is veel handiger. Er zijn tegenwoordig ook allerlei natuurlijke isolatiematerialen, die kwa prijs nauwelijks verschillen. Houtwolisoltie bijvoorbeeld. Is dampopen waardoor je veel minder snel vochtproblemen krijgt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
De laatste zin voor deze situatie is niet juist. Je hebt wel gelijk maar dan moet het dampopen materiaal aan de buitenzijde worden aangebracht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu