"isoleer" tov grondverf

Kloek77

  • #1
In mijn berging bruine vochtplekken op de muur overgestreken met een blikje "isoleer" van een bekende fabrikant, om doorslaan van de vlekken in een nieuwe verflaag te voorkomen.

mijn vader beweerde dat dit spul een 'flauwekul-produkt' is,
en dat ik hiervoor gewoon grondverf had kunnen gebruiken.

heb ik mij inderdaad wat laten aansmeren en kan je in dit soort gevallen gewoon de eerste beste pot grondverf pakken?

bij voorbaat dank aan de schilderexperts.
 

Erika*42

  • #2
Hallo Kloek

Denk niet dat je wat heb laten aansmeren - zelf heb ik een primer op een muur gezet om vochtplekken te verdoezelen en op een tweede muur haaks erop was het niet echt nodig dacht ik - de eerste muur heb ik met een grondlaag en een eindlaag een mooi resultaat - de ander muur die minder plekken had heb ik met een grondlaag en 3 eindlagen mogen behandelen om zelfde of bijna evengoed resultaat te bereiken. Tja - gelukkig had ik verf genoeg anders had ik me het beklaagd dat er ook geen pimer op gezet te hebben.

groetjes Erika
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Om de dooie donder niet...

Isoleerverf is ( althans de kwalitatief goede ) op basis van polyvinylkunsthars. Dit is een isolerend / afsluitend component. Grondverf heeft een geheel andere functie: grondverf sluit niet af en heeft tot doel om de hechting tussen ondergrond en opvolgende lagen te bevorderen.

Blijven de vlekken terug komen dan dient u eerst de oorzaak daarvan op te sporen.

Verwijder in ieder geval zoveel mogelijk de vlekken voor het aanbrengen van de isolatieverf: een vette, natte en van loszittende delen voorziene ondergrond doet uw missie mislukken.
 

Kloek77

  • #4
Oorzaak van de vlek: oud waterlek door het dak
vlek is bruin, nu geheel droog
materiaal muur: stucwerk zonder verf

er zitten nu al twee lagen isoleer op (flexa, wit, op waterbasis)
en nog steeds komt de vlek er weer doorheen, is wel al een heel stuk minder. tussen de lagen heb ik het minimaal een dag laten drogen.

een deel van het stucwerk heb ik eerst met diepgrond voorbehandeld,
een ander deel niet maar dit maakt geen verschil. :?:
 

Kloek77

  • #5
Zelfs na een DERDE laag isoleer erover zag ik de oude vlek al na 10-15 sekonden weer door het spul heentrekken.

op het blikje stond een nummer van de fabrikant voor technische informatie;
ik gebeld, uitvoerig besproken wat en hoe,
vervolgens krijg ik het advies:

"grondverf gebruiken"

m'n bek viel open......
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Heb je de isoleergrond wel flink doorgeroerd voordat je hem gebruikt?
Minuut of 5 roeren.
 

Kloek77

  • #7
Yup, het spul wordt elke keer grondig gemengd.

ik heb de indruk dat de combinatie "watergedragen isoleer" en "watervlek" gewoon niet werkt, hoewel de fabrikant op z'n blikje het wel noemt als toepassing.
de vlek trekt binnen no-time door de nog natte laag isoleer.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Ik heb diverse keren met isoleerverf gewerkt met prima resultaat, alleen was het niet watergedragen. Het stonk pittig weet ik nog. Dus gebruik de soort die Kees noemt.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #9
Gebruik isoleerverf op schellakbasis :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu