Isolatie verwarmingsbuizen idee

Louis Verhagen

  • #1
Ik moet een aantal (kunststof) verwarmingsbuizen door balken heen halen. De gaten zitten er al. Nu dacht ik eerst, ik doe een isolatiebuis om de (kunststof) verwarmingsbuis voordat de buis weer het volgende gat in duikt.

Echter dan wordt het op een gegeven ogenblik op de uiteinde wel erg hard trekken (moet ook nog een bochtje om).

Nu kan ik de isolatiebuizen wel opsnijden op de naden. Maar is het dan slim om ze weer dicht te lijmen of plakken? En wat voor type lijm moet ik hiervoor gebruiken? Of wat voor tape is handig om te gebruiken? Ducttape?

Of heeft iemand nog een slimmer idee?

Louis Verhagen
 

Kacheltje

  • #2
Tye ribs kan ook en blijven langer zitten dan bv ducktape.
Er buisisolaties waar sluitstrips opzitten, bij deze hoef je geen aanvullende maatregelen te nemen voor een goede sluiting, enkel de bochten want daar komen ze niet goed door heen of laat de sluiting los.

De bochten kun je netjes maken door er hoekjes uit te knippen gelijk aan de straal van de bocht. Knietjes kunnen af door de isolatie 45 graden te snijden of knippen. De lapjes kun je dan met een tye rib sluitend maken, of tape en dan insnoeren met tye ribs.
 

Bernhard

  • #3
@louis,
De oppervlakte van een buis d=16mm wordt 126% groter bij een iso-dikte van 1cm en 250% bij een isodikte van 2cm.
De temperatuur aan de buitenkant van de isolatie moet dan zeer laag zijn om voordeel te behalen. Bij buizen met een grotere diameter is de toename van de oppervlakte bij isolatie veel kleiner.
Als de buizen in het plafond liggen dan komt het warmteverlies ten goede van de onder en boven liggende vertrekken.
Ligt de buis in de kruipruimte dan draagt het warmteverlies van de buizen bij aan het droog houden van de kruipruimte. mvgr Bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu