Isolatie vastmaken aan de muur

Sevada

  • #1
Beste mensen van Klusidee, ik ben van plan om in mijn berging isolatie aan te brengen. Ik gebruik het voor mijn hobby en is prettiger als het in de zomer minder warm en in de winter minder koud zou zijn.

Mijn berging heeft een enkel muur, zonder spouw of iets dergelijk.

Ik ben van plan om een spouw te laten van 40mm. Aan de onderkant van de buitenmuur open ik om de 1 meter de stootvoegen. Er komt isolatie (PUR platen) van 80mm.

Ik ben niet van plan om gipsblokken te gebruiken voor een binnenwand, omdat het ruimte te klein wordt.

Nou heb ik geen idee hoe ik de isolatie kan vastmaken. Ik dacht zelf om kunststof afstandhouders op de muur te schroeven. Daarop houten balken monteren of vastschroeven. En de isolatie daartussen te stoppen. Op de isolatie komt nog een dampdichte folie, en daarop gipsplaten.

Hier is een tekening om het een beetje te verduidelijken.

Ben zelf een beetje aan het twijfelen of dat wel kan/mag. Graag hoor ik wat jullie zouden adviseren.

EDIT: en nog een vraagje, kan ik elektriciteitskabels met de doosjes in de isolatie wegwerken?






 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Aan de spouwkant moet je ook een folie plaatsen (dampopen). De open stootvoegen ook aan de bovenkant van de muur maken, en stop er een roostertje in (bijenbekjes).

Ik ben zelf geen fan van gipsplaten in een bijgebouw, tenzij je zeker weet dat het niet vochtig gaat worden. Dit is alleen als er (altijd) verwarming is.

De houtskeletbouwwanden kan je het best op de grond in elkaar zetten, en in één geheel overeind zetten. Je hoeft ze alleen rondom te bevestigen, in het metselwerk is dan niet nodig.

Als je er elektra inbouwt, dan maak je lekken in je dampdichte folie.
 

Sevada

  • #3
Bedankt voor je reactie, ik denk dat alles wel duidelijk is. Wel heb ik nog aantal vragen.
IJkenhout schreef:
Als je er elektra inbouwt, dan maak je lekken in je dampdichte folie.
Wat bedoel je precies hiermeer? Is het geen goed idee om elektra in de isolatie weg te werken?

Waar dient een dampopen folie in dit geval?

En wat zou een alternatief zijn voor gipsplaten? Kan ik het beste met gipsblokken gaan werken. Zo ja, hoe dik moet mijn spouw en isolatie zijn?

Alvast bedankt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dampdichte folie is bedoeld om leefvocht uit je constructie te houden. Als je een gat gaat maken in de folie voor elektra enzo, is dit dus een lek. Dit lek is erg lastig af te dichten, je moet dan de folie op de doos aftapen ofzo.

De dampopen folie aan de andere kant is bedoeld om eventueel vocht wat door de buitenmuur komt (of door openingen zoals kozijnen, dakrand), tegen te houden.

Gipsblokken kunnen standaard ook niet tegen vocht. Groene gipsplaten of badkamergipsblokken al iets beter, maar als het lang vochtig is, is dit ook niet voldoende. Dan kan je beter denken aan watervast multiplex of baksteen e.d. Er zijn ook isolatieplaten die je meteen kan stucen. Dus: Wordt het bijgebouw verwarmd?
 

Sevada

  • #5
Ja, in de berging ga ik een verwarming zetten. Zo eentje dat op electriciteit werkt. Dus in de winter is verwarming geen probleem. Er is ook genoeg ventilatie want er zit een raam in.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Dan zou gipsplaten moeten kunnen.
 

Mlievens

  • #7
Ik heb met een gelijkaardige situatie gekampt en ook gekozen voor gipsplaten. Sneller geplaatst en na 3 jaar nog steeds tevreden over het resultaat :wink:
 

Sevada

  • #8
Bedankt voor jullie reacties!

Mlievens, kun je mij een beschrijving geven van jouw aanpak? (dikte spouw, isolatie, materiaal e.d.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu