Isolatie plafond dat aan balkon en slaapkamer grenst

Florisdehaan

  • #1
Beste klusser,

We hebben een huis dat op de 2e en 3e verdieping van een pand.
Op de bovenste (4e) verdieping springt de gevel is en is er een balkon dat toegankelijk is via een slaapkamer.
Onder het balkon (op de 3e verdieping) is een zijkamer waarvan ik het oude rieten plafond heb verwijderd. Voordat ik een nieuw gipsen plafond aanbreng, wil ik isolatieplaten plaatsen.
Zowel de zijkamer als slaapkamer worden gebruikt. De zijkamer is meestal verwarmd overdag en de slaapkamer 's nachts.

Omdat een deel van het zijkamer plafond grenst aan de buitenwereld en een deel van het plafond grenst aan de slaapkamer vroeg ik mij af hoe ik dit zou moeten uitvoeren en heb ik een aantal vragen.

1. Kan ik het hele plafond op dezelfde manier isoleren? en zo ja, op welke wijze.

2. Waar moet ik dampfolie aanbrengen en aan welke kant? misschien wel aan beide kanten van het isolatiemateriaal waar de slaapkamer boven de zijkamer zit?

3. Mag isolatie materiaal helemaal tegen het plafond bevestigd worden of moet er ruimte vrij blijven tussen het koude deel?

Alvast bedankt!

Groeten, Floris
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Is het een houten vloer of beton?

Bij hout is het altijd het beste een platdak aan de buitenkant te isoleren. Soms kan je op het platte dak isolatie leggen (omgekeerd dak). Er zijn hier al veel topics over geweest, gebruik de zoekfunctie.
 

Florisdehaan

  • #3
Bedankt voor je reactie, het gaat om om houten vloer.

Het omgekeerde dak is idd een optie voor het balkon. Met die methode kan ik slechts een klein deel isoleren en blijft de rest van het plofond nog ongeïsoleerd (dat is het deel van het plafond dat grenst aan de slaapkamer).

Groeten, Floris
 

StefanD

  • #4
Over het algemeen is het niet nodig om een plafond tussen twee kamers te isoleren: Het temperatuurverschil zal ook in de winter niet heel groot zijn (tenzij je van vrieskou in je slaapkamer houdt) en de warmte die door het plafond gaat wordt nuttig gebruikt: je slaapkamer wordt ermee verwarmd.
Uiteraard kan het wel nuttig zijn om geluidsisolatie aan te brengen, maar dat is weer een ander verhaal...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu