Isolatie op bestaand dakbeschot - geluidsisolatie ervaringen

Caesar

  • #1
Juni j.l. hebben we ons nieuwe huis betrokken en een van de grote projecten die ik onder handen wil nemen is het na-isoleren van ons zadeldak.

Het is een jaren 20 huis met nog de originele gordingen, bekleed met 18mm dakbeschot.

het huis staan aan een drukke doorgaande weg met ook veel zwaar verkeer (vrachtauto's en tractoren)

Omdat onze slaapkamer onder het schuine dak is en we juist de binnenzijde van het dak willen zien voor esthetische redenen hebben we besloten het dak aan de BUITENzijde te isoleren (pannen en schoorsteen moeten sowieso vervangen/vernieuwd worden)

Ik heb me e.e.a. ingelezen en ook contact gehad met leveranciers en producenten van isolatiepanelen zoals Unidek/Kingspan en Isobouw.


In principe weten we wat we willen; namelijk Isolatieplaten met een Rc-waarde van 6 of 7, deze aan de buitenzijde op het dakbeschot aanschroeven en daarover nieuwe pannen met natuurlijk een nieuwe goot aansluiting (dak wordt +/- 18cm hoger).

Nu zitten we alleen met de vraag; wat zijn de gevolgen voor de geluidsisolatie. Op dit moment is alleen de slaapkamer vanuit de binnenzijde geisoleerd met glaswol etc en dat werkt goed (rest van de bovenverdieping niet en het geluid is inderdaad alsof je buiten staat als er autos voorbij komen). Het plan is dus om deze bestaande isolatie eruit te halen omdat het dak aan de buitenzijde geisoleerd gaat worden en we koud op het dakbeschot willen kunnen kijken.

Nu heeft unidek 2 opties die we in gedachten hebben:

1. Unidek Aero dakelementen;

Geschikt voor nieuwbouw daken zonder dakbeschot en zelfdragend (geen gordingen nodig). Reden dat we hier naar kijken is omdat deze dakelementen een extra geluidsisolatie geven van 29-36 dB (ligt beetje aan welke meting van welk geluid). Ik begrijp uit de documentatie dat dit komt door de 12mm dikke gipskartonplaat die 'massa' aan het EPS schuim toevoegt en daarom de dakplaten niet als een trommel vel gaan fungeren eenmaal op het dak geschroefd.

Hoewel niet gemaakt om op dakbeschot te schroeven, heeft Unidek wel bevestigd dat dit zonder problemen kan.

2. Unidek Reno dakelementen;

zelfde manier van verwerken zoals de Aero, maar ontbeert de 12mm gipskartonplaat. Daarom ook geen geluidswaardes gepubliceerd, maar uit de documentatie staat "minimaal hetzelfde als zonder".

Echter omdat we 18mm dik dakbeschot hebben, lijkt mij dat dit eigenlijk hetzelfde fungeert als de gipskartonplaat in de unidek Aero.


Optie 1 is duurder omdat:

1. de platen zelf per stuk duurder zijn (+/- 40% duurder)
2. de platen op juiste maat 3x zo zwaar zijn (30kg Reno, 90kg voor de Aero bij zelfde Rc-waarde) wat resulteert in extra kosten voor: huur bouwkraantje/hijsinstallatie + berekening draagkracht van het dak nodig, en indien nodig versteviging van bestaande dakconstructie.


Echter willen we het wel in een keer goed doen. We willen absoluut voorkomen dat we achteraf moeten geluids-isoleren aan de binnenzijde van het dak als we dat hadden kunnen voorkomen.

Heeft iemand van jullie ervaring met de uitvoering van bovenstaande ideeën, of hebben jullie andere ideeen hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De aansluitingen, het luchtdicht zijn, van het dak met de muren rondom is bij oude huizen zeer slecht. Daar zit volgens mij voor het grootste deel het probleem.
Laat je iets op het bestaande dakbeschot aanbrengen los je die lekken daarmee niet op.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoezo platen die werken als een trommel, draai er gewoon een extra schroef in.

We beoordelen op het forum geen producten, zie de forumregels.
Vraag bij de leverancier of ze referenties hebben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu