Is overschilderbaar behang echt overschilderbaar?

Kars

  • #1
Hallo,

Wij zijn aan het overwegen wat we het beste met onze muren kunnen doen. Het zijn gipsplaatmuren in een gerenoveerde jaren 30 woning.

Het behang is corduroy vinyl. Lijkt een beetje op 'ribbroeken'.

1) Is overschilderbaar behang echt overschilderbaar? Het logo op de verpakking zegt dat het behang overschilderbaar is. Maar is dit ook aan te raden, of is het meer een noodgreep?

2) Als het inderdaad overschilderbaar is, geldt dat dan voor 1 keer, of kun je het een aantal keren overschilderen? (Dus laag over laag).

3) Wanneer je dit vinylbehang overschildert, kun je het dan later nog eenvoudig verwijderen? Ik lees hier en daar dat je eenmaal overschilderd behang nogal moeilijk kunt verwijderen.

4) Een andere optie dan behangen is om de muren te latexen. Ik houd er rekening mee dat ik dan kleine oneffenheidjes moet wegplamuren en vervolgens schuren. Geeft latexen over gipsplaaten een mooi resultaat in vergelijking met behangen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groet,
Kars
 

Fiesiekus

  • #2
Er zit nu dus al corduroy vinyl op de muren? En dat is overschilderbaar? Ik heb alleen ervaring met rauhfaser op m'n studentenkamer. Dat kon je makkelijk meerdere keren latexen, maar daarna verwijderen is een ramp.

(Houd bij het verwijderen ook rekening met beschadiging van de gipsplaat-ondergrond. Dat zal wel eens tegen kunnen vallen en gerepareerd moeten worden).

Als het nog schone kale gipsplaten zijn, zou ik ze voorbewerken en dan latexen met kwaliteitsspul of met kwartsverf o.i.d. Maar da's persoonlijk; ik heb niets met behangen en dan latexen.
 

Kars

  • #3
Beste Fiesiekus,

Bedankt voor je reactie!

Op dit moment zit er nog niets op de gipsplaten. We zijn aan het overwegen wat we het beste kunnen doen.

Verwijderbaarheid is van mij ook voor enigszins groot belang, aangezien ik plan heb om in dit huis 10+ jaar te wonen, en dus mogelijkheden wil hebben om het behang eens te verwijderen.

Klopt het dat 'officieel overschilderbaar behang' moeilijker kan worden verwijderd wanneer het gelatexed is, dan wanneer het níet gelatexed is?

Groet,
Kars
 

Fiesiekus

  • #4
Ik zou dat behangen zeker achterwege laten; gewoon de naden en gaten gladmaken, voorstrijken en kwaliteitslatex.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Doen zoals Fiesiekus schrijft, behang van gipsplaten verwijderen is onmogelijk zonder (grote) schade aan de kartonlaag van de gipsplaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu