Is deze plank veilig voor een baby/kinderbox?

Marette

  • #1
Beste klussers,

Momenteel ben ik in verwachting van mijn eerste baby en ik heb in de kringloopwinkel een box gekocht. Toen we hem in elkaar wilde zetten zagen we dat de verstelbare plank waar de baby op komt te liggen doorgebogen was.

We hebben toen op advies van de verkoper een plank op maat laten zagen (powerplex pure FSC) van multiplex 15 mm dik, wat volgens hem voldoende stevig was.

Thuis kwam ik erachter dat de oude plaat 18 mm dik was, en er ook platen multiplex bestaan van 18 mm. Mijn vraag is nu of ik er verstandig aan doe een nieuwe plaat te laten zagen van 18 mm dik of dat 15 mm voldoende is.

In de hoge onveilige stand zal de baby er tot een maand of 7 op liggen wat betekent dat het een gewicht zal moeten dragen tot ongeveer 7,8 a 9 kilo. De baby zal er per keer geen uren op liggen, want erin slapen is niet de bedoeling.

De plank rust op vier schroeven die in de hoeken van de box bevestigd zijn. Daarbij zijn de hoeken van de plank afgezaagd wat betekend dat de uiteinde van de hoeken rusten op ongeveer 1/3 van de schroef van de box af gezien.

Bedant voor jullie advies.

Groetjes,
Marthe
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Over de dikte van de plaat hout zou ik me geen zorgen maken.
Plaats nog even een foto van de manier van ophangen van de plank
 

Marette

  • #3
Bedankt voor je antwoord.

De fotoos:

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zet er eens een volle emmer water (of iets anders zwaars) met een plof op.

Als die bevestigingsstaven dat houden, hoef je je geen zorgen te maken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Schuur de zijkanten goed glad en met een ronding op de hoeken.
U hebt de plaat wel erg ver van de hoek afgezaagd, daar wordt het niet sterker van bij de stalen pennen.
 

Marette

  • #6
Nee dat dacht ik ook al, dat hebben ze in de bouwmarkt gedaan (wat ze eigenlijk niet doen, maar hij kneep een oogje dicht, wat op zich aardig is, maar hij heeft ze verder afgezaagd dan de originele plank en dat zag ik thuis ook).

Emmertest met 10 liter ging prima en in principe voelt het geheel wel stabiel en stevig aan. Als ik er iets zwaars op zet of met mijn gewicht op een hoek duw is er eigenlijk nauwelijks tot geen vering in die pennen waar te nemen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu