Instellen temperatuur warmwater vaillant VCW-NL-180E

BeB

  • #1
Hallo,

Ik heb al een paar jaar bovengenoemde CV combiketel en ik heb de indruk dat het warm water nogal krap staat ingesteld.

Ik heb een douche kraan op ca 1m van de ketel met een 15mm leiding aangesloten. Wat ik ook probeer het water bij deze douche aanslluiting wordt niet echt heet. Ik kan er zonder problemen mijn hand onder houden.

Als ik de badkamer kraan aanzet die ca 6 m van de ketel is aangesloten met een 12 mm leiding is het water gloeiend heet en kan ik mijn hand er met geen mogelijkheid even onder houden.

Het gevolg van e.e.a. is dat ook mijn thermostaat kraan voor mijn douche natuurlijk niet goed werkt :cry: (logisch lijkt me want het aanvoer water is al niet erg heet)

Wat kan er aan de hand zijn dat ik zo dicht bij de ketel geen echt warm water heb en bij de kraan een eind verder wel??
Is de temperatuur van het warm water van de ketel nog op een of andere maniet in te stellen?

NB we hebben hier in Rotterdam volgens mij geen hoog kalk gehalte (ik had na 7 jaar nauwelijks iets van kalk op het verwarmings element van mijn wasmachine)

W
 

Erik

  • #2
Hallo Beb

Controleer ook eens je wastafel kraan en keuken kraan of daar genoeg heet water uit komt.
Is dat het geval is er waarschijnlijk niet iets goed met je thermostaat kraan in de douche.

Groet erik
 

BeB

  • #3
De thermostaat kraan heb ik net nieuw geplaatst. Omdat ik met de oude steeds kouder water kreeg en deze al wat ouder was.

Eerst los vast gemonteerd en gevoeld en het water voelde flink warm aan al was het niet zo warm als wastafel (kon mijn handen er gewoon onder houden). Daarna de kraan definitief gemonteerd en toen voelde ie weer kouder :(
Het feit dat ik het probleem met 2 kranen heb nu doet mij vermoeden dat het echt niet de kraan zal zijn!!
Verder komt er een flinke straal water uit de warm water aansluiting bij de douchekraan dus doorstroming lijkt me OK?

Het lijkt wel of het douche water de ene keer warmer is dan de andere keer
 

Erik

  • #4
Dat is inderdaad vreemd.
Op de vraag of je je warmwater in kunt stellen dat is niet mogelijk bij dit toestel.

Verder blijf ik het vreemd vinden dat op de andere punten wel heet water hebt. daaruit blijkt eigelijk dat warm water van de ketel goed functioneerd.

Je hebt nu al twee kranen geprobeerd en dan zou je ook zeggen dat het daar niet aan ligt. Ik zou nu dus achter mijn pc niet weten wat het wel kan zijn. Misschien hebben de andere lezers een idee.

Groeten erik
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik denk dat ik het weet, ook al ben ik een leek op dat gebied. Ik denk dat je waterregelaar defect is.

Ik heb nl de VCW 182, vrijweel exact gelijk, en hetzelfde probleem gehad. Je hebt niet te weinig water uit de warme kraan, maar te veel. Doordat die andere kranen verder weg zitten en een dunnere pijp hebben, is de waterstroom daar kleiner, daardoor wordt het water (nu nog) heet genoeg.

Draai het kleine stopkraantje onder de ketel in de (water-)toevoerleiding maar eens langzaam dichter, op zeker moment zal het water weer heter worden. Bij mij wou de monteur het zo laten, dat deed hij wel vaker, maar ik heb gestaan op vervanging.

De waterregelaar zit in het "Watergedeelte Omschakelventiel", je ziet het van onderaf, een ca 10 cm rond ding.

Voor de vervanging zelf moet je bij de echte cv-monteurs op het forum zijn...
 

Erik

  • #6
Dat klopt inderdaad kees, daar zit zo'n regelaar en die willen inderdaad nog wel eens afwijken, alleen dan op alle tappunten. Al moet ik zeggen dat jou verhaal kwa weerstand wel aannemelijk is.

Het is inderdaad dan ook raadzaam om die in eerste plaats te vervangen, dat onderdeel kost niet zo veel ongeveer 15 euro uit mijn hoofd.
Dit wordt de suppletieklep genoemd.
 

BeB

  • #7
Hoi Kees en Erik,

Tnx vor jullie vlotte antwoorden. IK zal zeker FF proberen de toevoer stop kraan een beetje te knijpen en dan zien of mijn water dan heter wordt :-)

IS het vervangen van die klep lastig?

Moet ik dan weer mijn systeem aftappen? Of is het alleen verbonden met het warmwater circuit? Als het is wat ik denk dan zie ik er twee kopernleidingen in gaan, WW aanvoer en uit?
En volgens mij zit ie op 2 plekken op het tapspiraal aangesloten.
Erboven zit een beetje driehoek vormig zwart 'doosje' met daarbij en microswitch.

Hmm zie net ook dat waarschijnlijk mijn tapspiraal een beetje gelekt heeft. Er hing een drupple aan een van de schroeven, dat zou dan de 2e keer zijn dat ie lek is, En helaas kan ik niet de RVS vervanger monteren dat vertelde de service monteur van Vaillant ten minste de vorige keer maar hij kon nog wel de standaard zwarte tapspiiraal plaatsen. En dat is oen onder garantie gebeurd.

Hoop niet dat mijn ketel onderhand op is, ik moet al te veel uit geven aan mijn huis op het moment. :S
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik heb hem toen zelf vervangen, nadat de betreffende monteur er een verkeerd type in gehangen had (voor een grotere ketel).

Daardoor ging de zaak vreselijk fluiten, hetgeen door de monteur geweten werd aan mijn waterleidingsysteem. Maar het bleek uiteindelijk toch aan dat ding te liggen.

Het is niet uitgesproken moeilijk, en het systeem hoeft er niet voor leeg, alleen het water moet afgesloten, en even een beetje afgetapt als de ketel boven staat of helemaal afgetapt als ie beneden staat. Want anders krijg je toch nog het water uit de leiding op de grond...

Aan de voorkant loopt een buisje evenwijdig met de voorkant, dat moet er eerst af, aan beide kanten losschroeven. Voorzichtig want het knikt nogal makkelijk.

Dan kun je de rest losschroeven en ligt ie er af. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij hoefde ik geen verdere beugels los te maken, hij kwam (dacht ik dus) los als je alle buizen los hebt.

Het is mij destijds (1996) trouwens gelukt het oude exemplaar (voor tijdelijk) te herstellen. Dat moest wel om te kunnen bewijzen dat het inderdaad de verkeerde was... want ze geloofden me niet.
Toen ik hem open maakte bleek het vlottertje lek te zijn, wat ik met een soldeerboutje heb kunnen herstellen. Uiteindelijk is er wel een nieuw exemplaar in gegaan, en dat zit nu dus nog steeds.
 

Sil

  • #9
Voordat je dit alles doet wat zeer goed het probleem kan zijn eerst even het volgende:

Heb je ook een nieuwe douchekop, want als daar een waterbesparende doseerventiel in zit zou ik die er maar eerst eens uit halen.

Dit is de makkelijkste en goedkoopste manier om de druk op het membraan van het watergedeelte te verhogen zodat deze nu wel schakelt.

Gewoon in de achterkant van de douchekop kijken daar waar de slang aangesloten wordt als daar ipv een gat een stukje plastic zit er uit halen.
 

BeB

  • #10
Hoi Sil, nee ik heb gewon al een paar jar de zelfde grohe douchekop. Deze heeft ook een probleemloze doorstroming :) zo 'n doseer ventiel zit er niet(meer) in.

En de ketel schakelt ok wel naar warm water, maar bij de douche wordt het niet warm genoeg. :( En vandaar dat ik eerst een nieuwe thermostaat kraan heb gekocht. omdat de oude al een paar jaar oud was en ik al eerder had gemerkt dat die hele goedkope ook ondanks onderhoud soms al na een jaar of 3 a 4 langzaam de geest geven.
 

BeB

  • #11
Hoi Kees tnx again voor je antwoord.

Ik zal daar zeker FF naar gaan kijken.
Even voor de zekerheid die klep is dat metalen ding onderaan he? Waar de 4 dikke leidingen op aangesloten zijn?

Toch niet dat kleinere zwarte kunsstof doosje met de hele dunne leidinkjes?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Inderdaad, dat is dat ronde ding met (uit m'n hoofd) 5 tamelijk dikke pijpen eraan, net een spin...
 

BeB

  • #13
Ik heb dus nog eens wat verder de ketel bekeken en geobserveerd tijdens warm water bedrijf.
- Met de nieuwe kraan is de douche warmer.
- Na zeker een min of 10 douchen is de CD aanvoerleiding nog heel warm! Nauwelijks vast te pakken. Als ik tijdens het douchen van mijn vriendin de thermostaat kraan in de badkamer hoger zet wordt de radiator vrijwel gelijk flink warmer ook al loopt de douche nog.
- Ik kan de warmwater aanvoer bij de douchekraan zonder problemen langdurig vasthouden
- Reduceren van de doorstroming van de inlaat naar de ketel zorgt ook voor warmer douche water. Dat was dus inderdaad een goeie tip om dat eens te proberen :)

Maar het ergste denk ik is dat ik ook zie dat er tijdens het douchen ca 1 keer per 10 sec een druppel water lekt uit mijn tapspiraal.
Daar word ik denk ik helemaal niet vrolijk van want zoals ik al eerder te horen had gekregen was er voor deze ketel serie een RVS replacement die helaas in dit exemplaar niet past. Hij komt nl mechanisch klem te zitten tegen de aluminium doos waar de elektronika in zit.

Ziet er als het zelf zo inschat dat er dus meerdere dingen tegelijk de geest gegeven hebben. Ik vrees dat er aan de tapspiraal weinig te repareren valt :(
 

Sil

  • #14
De Platenwisselaar die dient ter vervanging van het tapvat past ALTIJD.

Het enige probleem wat je kan tegen komen is dat bij de aller allereerste vcw uitvoeringen de beugel constructie van de mantel in de weg zit.

Wat wel vaak voorkomt is dat het toestel niet 10 cm. vrij hangt van de muur aan de linkerkant waar de platen wisselaar geplaatst moet worden.

Zelfs dan kan het nog maar dan moet de Armaturenkast gekanteld worden en daarvoor moet ook de nodige bedrading/aansluitingen los.

Als de CV leiding warm blijft is of het membraan van de wisselklep gescheurd of de bypass blijft open door vuil.

Voel rechts aan de achterkant van het toestel bij een zilveren "doosje" achter de wisselklep met die rood/blauwe schakelaartjes of deze erg heet wordt tijdens warm water.
 

BeB

  • #15
Hoi Sil, Dat zilveren doosje kan ik niet vinden maar ik ben FF kwistig geweest en merk dat ook na 20 min nog steeds de aanvoer CV leiding heef blijft.

Wat het inbouwen van de RVS wisselaar aan gaat! IK vrees dus dat ik zo'n oud model heb. Ik heb wel ruimte naast de ketel maar al ik het goed begrijp wordt dat dus een aanpassing waarbij ook het zijpaneel dan niet meer te plaatsen is?

Ik kreeg van een andere goede geest een set kopien van een vergelijkbare ketel en daar heb ik om het opbouwen van mijn begrip in ieder geval veel aan.

En uit alles wat ik nu onderzocht kom ik op de volgende defecten:

Drieweg klep, WW regelventiel, Tapspiraal Verder is al jaren de thermometer op de ketel defect, maar daarover heb ik me eigelijk nooit druk gemaakt.

Helaas kan ik niet precies vinden hoe oud de ketel is maar is zeker al een jaar of 15 als ik zo terug reken. IS deze het dan nog wel waard om veel kosten te maken? Ik krijg van een paar collega's de waarschuwing om dat niet te doen als er een meervoudig defect is. (ja ik werk bij een technisch bedrijf:-) )

Kijk ik zit niet te springen om veel geld uit te geven maar als ik nu al aardig wat moet betalen aan onderdelen en er flink tijd in moet steken om e.e.a weer goed te krijgen en ik kan verwachten dat het ding nog maar kort mee gaat.... Dan zal ik toch misschen beter naar en nieuw om moeten gaan :S

Lastig dilemma geloof ik
 

Sil

  • #16
Het type plaatje zit bij oudere toestellen op de bovenrand, bij latere modellen is het plaatje verhuist naar de onderrand.

Als het toestel ouder is dan vijftien jaar is de vuistregel geen grote reparaties meer. Ik zou gezien de optelsom van onderdelen die je nu van plan bent om aan te pakken dan ook niet adviseren om te repareren.

Neem een Vaillant VHR, makkelijk terugplaatsen en nagenoeg geen problemen.
Als je na drie jaar de cartridge wil vervangen hoef je het systeem ook niet te spoelen :D .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu