Inregelen vloerverwarming

Alexis58

  • #1
Ik heb mijn vvw verdeler vervangen Therminon 5000 naar een LTV.
het geheel is voorzien van debiet meters en ingesteld op 2 ltr/min.
pomp is een grundfos 3 standen pomp en staat op standje 1.
op de verdeler zitten instelbare ventielen van Danfoss, 0-7 en stand N, ingesteld op 2ltr/min.
ventielen worden bedient door TWA motoren en het geheel door Danfoss CF-2 systeem.

de vraag is nu, om de opwarmtijd in te korten van de vloer zover dat mogelijk is, moet ik dan de pomp sneller laten draaien of dediet instelling verhogen?

ps. temp verschil aanvoer en retour is ongeveer 15 graden, de ketel staat weer afhankelijk ingesteld.
 

Kacheltje

  • #2
De opwarmtijd verhoog je door de primaire aanvoerdebiet van je ketel te verhogen. Bij aanwarmen krijgt de verdeler het bij een normale afstelling het niet voor elkaar om het aanvoerwater van de verdeler direct op de ingestelde waarde te krijgen.

Door het aanvoerwaterhoeveelheid van de ketel te verhogen stop je er dus meer warmte in je vloer.
Nadeel is wel dat dit vaak zo veel is dat overige radiatoren of vloergroepen te kort komen waardoor de opwarmtijden van andere vertrekken achter gaan lopen.
Beter is om de vloerverdeler in te stellen op het nominaal vermogen met eventueel iets meer voor het aanwarmen.

Bedoel je trouwens dat elke vloergroep 2 liter perminuut krijgt?
Als je dan bv 4 groepen hebt is het totaal 8 liter/min. Om de vloer optimaal aan te laten warmen is daar dan 8 liter primair water nodig vanuit je ketel En uiteraard van dezelfde temperatuur. Is bv de primaire ketelaanvoer 2x zo hoog dan die van je vloerverdeler is dat heel logisch 4 liter per minuut. In dit voorbeeld bij 8 liter trekt je vloer al snel 11 kw weg uit je ketel. Als de aanvoer en retour 20 graden verschil heeft. Dit gaat niet lukken als het verschil van en naar de ketel hoger wordt dan 20 graden. Een moderne ketel gaat dan terug moduleren.

Kortom het is wel lastig om een goed beeld te krijgen omdat er veel dingen meespelen. Als je complete cv systeem bekend is kan men echt goed oordelen wat er mogelijk is. Maar met het boven genoemde het je een idee wat er speelt bij het inregelen waar rekening mee gehouden moet worden.
 

Alexis58

  • #3
Kacheltje bedankt voor de respons.

mijn cv kachel is een ATAG Enigma 35TI met een modulerend vermogen tot 33KW
staat ingesteld op een warmwater CV aanvoer tot 60 graden instelling 03 wat hij zelf bedenkt aan de hand van de buitenvoeler.
2 ltr/pm is per groep
of de ketel 8 liter per minuut kan ophoesten, kan ik nergens vinden op dit moment.
aangezien ik ook nog radiatoren heb beneden en deze dichtgaan bij 17 a 18 graden en vervolgens de vloer het dan moet gaan overnemen zou ik voldoende water tot beschikking moeten hebben.
tot zover
 

Kacheltje

  • #4
Dat zal de ketel wel kunnen diel 24 liter met 33kw vermogen.

Bij 60 graden waarbij de ketel zijn vermogen kan afleveren is als deze geen lagere temperatuur dan om en nabij de 40 graden of hoger terug krijgt. Onder de 40 graden moduleerd de ketel terug en daalt de aanvoertemperatuur tot hij weer de 20 graden verschik ziet. Bij 20 graden retour naar de ketel zal de aanvoer niet hoger dan zo`n 40 graden worden.
 

Alexis58

  • #5
Bedankt voor de reactie,

allereerst heb ik de aanvoertemp terug gebracht naar 50 graden op de ketel, hetgeen in de praktijk rond de 45 graden bij de verdeler brengt, de retour temp ligt iets boven de 20 graden.

verder werd ik in op een verkeerd spoor gezet door het feit dat in de retour koker een voetventiel zit richting de aanvoer balk welke je kunt knijpen om het systeem meer hydraulisch actief te maken, het zuigt dan het warme cv water de vloer in.
punt is nu dat mijn flow op dat moment nagenoeg niets meer is en er dus nagenoeg of zeer langzaam warm water de vloer in gaat.
ik heb het ventiel open gedraaid en de flow werd dus 2ltr/min per groep, vervolgens de zaak verder opgeregeld naar 3 ltr/min.

nu eerst maar even afwachten hoe de zaak zich stabiliseerd, het begin is er in ieder geval.
 

Kacheltje

  • #6
Het voetventiel linksboven is er voor om het debiet uit de ketel te begrenzen en niet om de unit hydraulisch neutraler te maken. Dit is namelijk al een neutrale verdeler.
 

Alexis58

  • #7
Dat is correct alleen ik bedoel het ventiel meer naar rechts bij de input, die had ik namelijk helemaal dicht zitten en dan is de flow niets meer.
 

Kacheltje

  • #8
Die is er idd voor om het totaaldebiet door je vloer te regelen.
Als de vloer geheel op temperatuur is kun je daar de gewenste delta T regelen over alle groepen. Die ligt dan tussen de 5 en 10 graden. Onder de 5 graden verschil kun je de de pompstand veranderen en met het voetventiel kun je dit nog fijn afregelen. Lang niet alle verdelers zijn zo uitgevoerd en heb je enkel pompstanden om de groepen af te regelen.
 

Alexis58

  • #9
Kacheltje,

helemaal duidelijk, voorlopig hartelijke dank voor het meedenken.
 

Zonnewoud

  • #10
Hallo Alexis,

ik zou jou willen aanraden de volgende bijdrage te willen lezen: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/hoeveel-kw-platenwarmtewisselaar.64959/
Daar kun je zien hoe ik het probleem heb opgelost.

Jij heb voor het actief maken van je pomp een geweldige set gekocht die de mogelijkheid heeft om het retour water te knijpen waardoor de vloer sneller op temperatuur zou moeten komen.

Ik zou echter er voor zorgen om de pomp minstens op stand 2 te zetten, en er voor zorgen dat er aanzienlijk meer water door de vloer zal gaan stromen. Ik heb mijn pomp op stand 3 staan en er gaat bij mij nu 1700 liter per uur door de vloer waardoor de vloer nu egaal wordt verwarmd. Dat is 4,7 liter per minuut per groep.
Ik heb een 6 groeps verdeler waarvan ik de set/pomp actief heb gemaakt.


Vraag: Waarom heb je de oude set vervangen en gekozen voor een LTV van Therminon, had je in de oude situatie een slecht verwarmde vloer ?
 

Alexis58

  • #11
Zonnewoud bedankt voor de reactie,

De oude verdeler was een Therminon type 5000 verdeler welke prima werkte met de oude ketel welke alleen maar vol gas geven kende. De nieuwe ketel welke we in 2005 kregen een Enigma kon moduleren en met de buitenvoeler zelf de aanvoer temperatuur bepalen, hetgeen resulteerde dat te lauw water de vloer ingaat waarbij het retour water(koud) eigenlijk zo via de retour koker weer opnieuw de vloer ingaat en het dus veel tijd kost om de vloer op te warmen. Met het extra ventiel tussen de retour koker en de aanvoer kan ik dat nu beter regelen en wordt de vloer op dit moment met de huidige temperaturen super snel warm. Als de betreffende groep op temp is wordt de groep automatisch afgesloten mbv het cf-2 systeem. Elke groep heeft zijn instelbare temp sensor welke draadloos communiceert met de regelaar. Verder zijn nog flowmeters geplaatst om de flow in de 4 groepen op te lijnen hetgeen naar nu blijkt geen overbodige luxe is.
Maar het geheel overziend, zal het eerst nog kouder moeten worden alvorens een goed oordeel over de installatie te vellen is, voorlopig werkt het goed.
 

Alexis58

  • #12
Ik ga dit topic toch weer even gebruiken.
heb namelijk een groep die het verst weg ligt welke zeer langzaam op temperatuur komt.
uitgaande van mijn hiervoor besproken installatie, zou ik dan de flow in deze groep hoger moeten maken dan wel de algehele flow moeten opschroeven teneinde deze groep sneller warm te krijgen.
:?:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu