Inpandige dakgoot voorzien van zink of Bitumen/EDM ?

Limspeed

  • #1
Heb het forum gedeelte betreffende zinken dakgoten doorgelopen maar heb het antwoord niet gevonden.

Het betreft onze te bouwen woning met een inpandige goot 18 m lang onder een zeer flauw hellend pannendak (20 graden) uitkomend op een geïsoleerde stenen muur.
Door de flauwe hoek van het dak is een heel breed stuk zink nodig ( 100 cm) waardoor er veel soldeerwerk nodig is.
In eerste instantie is voor zink gekozen maar is dit wel verstandig of gaat dit snel lekkages veroorzaken en kan dan beter voor Bitumen/EDM worden gekozen.
Alvast dank voor de reacties.
JB
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats even een tekening van de constructie.
 

Limspeed

  • #3
Ja is waarschijnlijk duidelijker,
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4

Voor dit detail zou je voor EPDM kunnen kiezen hoewel het nog maar de vraag is of het materiaal langer mee gaat als zink. Het materiaal zal best lang meegaan maar de naadverbindingen van lijm en kit of wat anders moeten zich ook nog bewijzen. Kitten die 30 jaar meegaan ben ik nog niet veel tegen gekomen.

In zink. Ik vraag me af of het niet beter is de onderstrij pannen weg te laten. Nu komt een groot deel van het zink niet in de zon te liggen waardoor misschien teveel verschil in temperatuur in het zink zou kunnen krijgen. Loodgieter help??

Kies je voor of EPDM zorg ervoor dat dat deel op afschot komt te liggen.
Wat vaak wordt vergeten, hoe werk je de EPDM aan de buitenkant af. In iedergeval een die vergelijkbaar is aan die van zink.
 

Limspeed

  • #5
Bedankt voor de reactie,
ja als wij voor EPDM kiezen (aannemer heeft het overigens over bitumen) zullen wij dat afschot op de muur maken.De zicht kant wordt dan afgewerkt met een dak trim.
Maar ik heb zelf ook mijn bedenkingen over EPDM i.v.m. het blijvend afdichten van de naden en daardoor toch kans op lekkage.

Een rij pannen weglaten i.v.m. uitzetten van het zink is slim en dat zie je ook amper vanaf beneden.

Maar bij gebruik van zink geeft de aannemer aan dat er met platen zink van 1 vierkante meter moet worden gewerkt wat dus heel veel solderingen (17 van 1 meter ?) oplevert en een heel snel kans op lekkage (volgens de aannemer) !
Deel je die mening ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Bitumem zou ik nooit voor kiezen.

Bij EPDM een standaard daktrim is ook een zwakke uitvoeren. Vandaar dat afschot er blijft geen water op het horizontale deel staan. Dus geen water tegen de daktrim.

Wat betreft het zink. Ik ben geen loodgieter maar dit soort zaken moet je met een loodgieter overleggen. Die moet het uitvoeren.

PS naden in de bitumen vind de aannemer geen probleem. :wink:
 

Limspeed

  • #7
Oke ja de aannemer wil met bitumen aan de gang ,ik wist dat je EPDM moet lijmen en Bitumen moet branden maar waarom zou je er hier in dit geval nooit voor kiezen ?

Wat het zink betreft,misschien is er hier op het forum een loodgieter die iets meer kan vertellen of de uitvoering van deze goot in zink überhaupt mogelijk is?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als bitumen beter zou functioneren dan zink was de markt gauw om.

Een aannemer geeft, hoop ik voor je, 10 jaar garantie en dat is voor bitumen geen probleem. De gemiddelde levensduur van een zinken goot is rond de 25 jaar.
Daarbij een degelijke oplossing aan de buitenzijde van de dakrand.
 

Marcn88

  • #9
De goot zou prima uitgevoerd kunnen worden in zink en solderen van de naden van 1mtr mag voor een goede loodgieter geen problemen opleveren een goed gesoldeerde naad is sterker dan de zinkplaat zelf let wel op dat er in de totale lengte van 17 mtr 2 expansiestukken worden geplaatst en ga minimaal voor zink 16
 

Limspeed

  • #10
Bedankt voor alle reacties.
Ben blij nu te horen dat deze constructie toch ook in zink kan worden uitgevoerd.Wat mijn duidelijke voorkeur heeft.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Heel verstandig want zink gaat tegenwoordig al gauw 40 jaar mee, zeker zink 16.
Vroeger in de tijd van de kolenkachels was dat 15 tot 20 jaar.

Een tip, strijk het zink na een paar maanden in met aluminiumverf op bitumenbasis, daardoor worden de zonnestralen terug gekaatst en is er geen of nauwelijks meer werking dan zink dat uit de zon ligt.
 

Limspeed

  • #12
Ok dat is slim,dan kan de onderste rij dakpannen ook blijven liggen.
Zag dat zink 16 de dikste variant is.
Nu de aannemer nog overtuigen....
 

Marcn88

  • #13
Er is ook nog zink 20 dit is 1.6 dik maar dit is wel erg overkill
zink 16 is 1.1
zink 14 is 0,8 :mrgreen:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Aannemer overtuigen ?
Het lijkt mij dat degene die betaalt ook bepaald.

Bij gebruik van zink moeten er wel 3 afvoeren aan, dat argument kan ook gebruikt worden door de aannemer om juist niet te gaan voor zink maar bij gebruik van bitumen of epdm moeten die er ook aan op zo'n lengte.
 

Limspeed

  • #15
Inderdaad Jan er komen 3 afvoeren aan.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Nog even. Hoe zit het met het ventileren van het zink aan de onderzijde. Al zoekend op zink en daken kwam ik dat fenomeen tegen. Wie kan daar iets meer over kwijt?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu