Inductie t.o.v anderen

Charles08

  • #1
Hallo..

Ik heb al eens een keer iets gevraagd over Inductie.
Maar dit keer iets specifieker!

1. Stroomverbruik:
Ik heb vaker gehoord dat Inductie kookplaten veel meer stroom verbruikt dan de oude elektrische of keramische kookplaten. Klopt dat? Op welk vermogen van elektriciteit draait het dan optimaal zonder dat de stroom uitvalt bijv. :roll:
Is koken op Inductie wel zo zuinig?

2. Prijsverschil in merken: Ik heb al van BCC tot Mediamarkt gekeken naar Inductieplaten! Alleen ik heb echter geen enkel idee waarom de prijzen zo groot verschillen van 400 tot 1000? Ik heb gekeken naar de product specificaties, maar die verschillen echter niet zoveel. Welk merk is trouwens wel betrouwbaar? ( AEG, Whirlpool, Zanussi ?)

3. Stekker van Inductiekookplaat t.o.v andere elektrische kookplaten:

Ik heb thuis nog een klassieke elektrische kookplaat met een periplex-stekker( als ik dat zo goed noem). Ben van plan om de stekker eruit te halen en te koppelen aan de Inductie, als ik dat ga kopen althans. Is dat wel verstandig? Werken ze wel op dezelfde vermogen qua elektriciteit?


Alvast bedankt voor de moeite voor het beantwoorden van al mijn lastige vragen :oops: :roll: :D
 

Fiesiekus

  • #2
Inductie verbruikt iets meer energie; de vraag is of dat veel is op je totale energierekening.

Voor wat betreft de perilex: je moet eerst uitzoeken wat de vermogens van de oude en de inductiekookplaat zijn en welke aansluitmogelijkheden de nieuwe heeft. Boven de 7360 W moet je naar een 3-fase kracht aansluiting.

Periplex = perilex. :lol:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Over prijzen en verschillen daarin laten we ons op het forum niet uit, daar zijn de consumenten sites voor.

U kunt ook een aantal leveranciers bezoeken die u info kunnen geven en het verschil duidelijk maken, ook de opgenomen vermogens van het apparaat dat u wilt kopen is dan duidelijk.
Wanneer dat bekend is kunnen we u wat beter adviseren, nu is het allemaal gissen.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het zou overigens kunnen zijn dat de oude elektrische kookplaat al een 3 fase aansluiting heeft en dan hoeft er niets veranderd te worden.

Dus het is raadzaam om eerst uit te zoeken hoe de oude kookplaat zit aangesloten (meestal 2x220 of 3 fasen met een nul) en hoeveel vermogen de nieuwe nodig heeft. Als je die 2 gegevens hebt kun je kijken of je de oude aansluiting zonder wijzigingen kunt gebruiken.
 

Kees Vriend

  • #5
Hierbij even een reactie over het energieverbruik van een inductiekookplaat.
Het grote verschil met conventioneel koken (zowel elektrisch als op gas) is dat de warmte bij een inductieplaat wordt ontwikkeld in de bodem van de pan zelf. Dit maakt dat inductiekoken bijzonder energiezuinig is. Bij een conventionele kookplaat gaat ongeveer 85% van de warmte-energie verloren aan de omgeving. Misschien Wel lekker warm in de keuken maar in eesrte instantie niet de bedoeling. Slechts 15% komt ten goede aan het koken zelf. Bij een inductieplaat is dat precies omgekeerd. Daar gaat 100% van de energie de pan in en de pan straalt ongeveer 15% hiervan weer uit naar de omgeving. Kortom inductiekoken is wellicht wat duurder in aanschaf, de juiste pannen etc.

Je moet ervoor zorgen dat je voldoeende aansluitwaarde hebt in de groepenkast. Dit kun je door het energiebedrijf laten verhogen.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje hebt geholpen.

groeten Kees
 

Kloek77

  • #6
Die cijfers zijn wel erg kort door de bocht.

Als mijn biefstuk of aardappels in de pan liggen gaat 85% van de warmte van die pan (hoop ik) verloren aan de ruimte.
Het maakt daarbij echt niet uit op welke manier die pan verwarmd wordt.

Als 85% direct naar het eten ging was het snel zwart.
 

Fiesiekus

  • #7
Je moet de cijfers idd iets nuanceren. Bij gas zal een gedeelte van de warmte niet in de pan terecht komen maar erlangs omhoog stijgen. Scheelt stookkosten. Grootste gedeelte wat wel in de pan komt gaat op aan het koken van water, zowel bij inductie als bij gas. Da's dus ook voor de waterdamp in de keuken; slaat neer op je ramen bijv.

Last but not least: gas is per MegaJoule (MJ) nog altijd een stuk goedkoper dan electrisch per MJ.
 

Kees Vriend

  • #8
Beste Kloek?

Om het probleem van oververhitting te voorkomen is de standen schakelaar uitgevonden. Het is inderdaad zo dat als je een inductieplaat direct op 100% zet dan verbrand de boter in de pan tegelijk met het smelten.

om de nuance van Fiesiekus te volgen: het rendement liogt tussen de 82 en de 87%. ik had de vrijheid genomen dit te middelen.

Nogmaals het terug te leiden dat de warmte niet langs de pan verloeren gaat.

De prijs voor het gas in inderdaad een stuk goedkoper maar als je het omrekend zul je zien dat inductiekoken op den duur veel goedkoper is dan gas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu