Indeling groepenkast voor nieuwe aansluiting in garage 3x25A

RobdR

  • #1
Goedendag,

In mijn garagebox (die niet aan of bij mijn woonhuis ligt maar gelegen is op een garageplein) wordt een nieuwe elektra aansluiting aangelegd van 3x25A. Er is nooit eerder elektra geweest.

Ik wil drie groepen hebben en een krachtgroep. Veel op internet gelezen. daar is niet alle info congruent.

Ik heb nu de groepenkast als volgt opgebouwd (zie foto's). Ik heb nu elk van de fasen gezet op een 16A groep.

Graag advies of dit zo een passende en veilige opzet is.

Er wordt natuurlijk ook nog een aardpen geslagen.

Hartelijke groet,

Rob

Onderdelen:
Rechterzijde:
1x hoofdschakelaar 4P 63A
1x aardlek automaat 3P+N C-karakteristiek 30ma

Linkerzijde:
1x aardlek 3P+N 40A / 0/030a 400V
3 x automaat 16A B-karakteristiek

Alle bedrading 6mm2 H07V2-K (soepele kern met aderhulzen)






 

CV__

  • #2
Wat een pannekoek foto's zeg.

Naja; enkelfase eindgroepen op 4 polige aardlekschakelaar is tegen het NEN1010 advies in.

Van de aardlekschakelaar kan ik niet zien wat er op staat; is dat een type A of AC?

Waarom heb je een kale kamrail onder de droe groepen in plaats van een geisoleerde?

En hoe zijn de draden afgewerkt die nu bovenin de hoofdschakelaar zitten?
 

RobdR

  • #3
Bedankt voor je reactie,

Het viel mij ook al op dat de kwaliteit van de foto's fors minder was geworden. Eens kijken wat ik daarmee kan. Iemand tips?

Ik ga nog een geïsoleerde kamrail halen. Deze kwam uit een andere meterkast. Maar niet fijn.

De draden bovenin de hoofd schakelaar zijn elk apart voorzien van adereinhulzen. Ze passen ruim in de opening van de schakelaar naast elkaar.

En dan dus beter een gewone aardlek voor de drie 230V automaten.

Groet

Rob
 

RobdR

  • #4
Kijken of dit beter gaat :









Hier is ook de bovenkant van de hoofdschakelaar te zien met beide draden.

 

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Je maakt een geheel nieuwe installatie, deze dient volgens het bouwbesluit aan de jongste normen te voldoen (dus NEN 1010:2015 + C2:2016).

Dit betekent o.a. dat je die Merlin Gerin aardlekschakelaar niet meer mag gebruiken. Dit is een type AC aardlekschakelaar, die zijn sinds oktober 1997 niet meer toegelaten. Het moet type A zijn. Of in bepaalde gevallen zelfs type B.

Daarnaast is het inderdaad aanbevolen om geen 2-polige eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar te plaatsen.

En je moet voorkomen dat het aanspreken van één 30mA aardlekschakelaar er voor zorgt dat je in de gehele installatie in het donker komt te zitten. De letterlijke bepaling is:
Installaties met twee of meer eindgroepen mogen niet door één toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA in hun geheel worden uitgeschakeld.
En strict gezien voldoe je daar wellicht aan, want je krachtgroep doet het nog als die aardlekschakelaar aanspreekt... Maar dat is niet de achterliggende gedachte van die bepaling. ;)

Ik zou er 3 aardlekautomaten in zetten voor de 2-polige eindgroepen. Niet de goedkoopste oplossing, wel een nette.
 

CV__

  • #6
Twee draden onder 1 klem is lang niet altijd toegestaan, moet volgens fabrikant van het component kunnen. Anders duo adereindhulzen gebruiken of de blokjes onderin.

Aardlekschakelaar AC inderdaad niet meer toegestaan, te herkennen aan dat rechthoekje met alleen het golfje er in.

Buigradius van die tweede set bovenop de hoofdschakelaar is ook niet goed.
 

RobdR

  • #7
Bedankt voor de reacties!

Ik ga wat aanvullende onderdelen bestellen en de radius van de draden wijzigen.

Zal eens kijken naar Adereindhulzen voor 2 x 6mm2, dat worden wel flink grote...
 

CV__

  • #8
Ja, en je moet er een tang voor hebben.

Met gebruik van de blokjes onderin heb je dat niet.
 

RobdR

  • #9
Aangepast. Ik heb nu gekozen voor 1 groep voor 230V, kan later altijd met bij indien nodig. Voor zover ik kan zien zou het nu in orde moeten zijn. Ik hoor graag als dat anders is.

 

CV__

  • #10
Heb je al opgezocht of van emat die hoofdschakelaar 2 draden per klem mag hebben?
 

RobdR

  • #11
Da's nog een goede. 👍🏻 Ga ik volgende week achteraan. En anders Ga ik vanuit de hoofdschakelaar met die twee draden eerst naar de verbindingsblokjes onderin en splits van daaruit af naar de aardlek en de Alamat.
 

CV__

  • #12
Het is dan logischer direct alle vier via de blokjes te doen.

En duoadereindhulzen kan natuurlijk ook altijd nog. Bij 3x25A zou je ook 4mm2 tussen hoofdschakelaar en de rest kunnen doen. Dat is samen 10mm2; dat behappen meer tangen.
 

RobdR

  • #13
Ik heb EMAT benaderd en er mogen geen twee kabels apart in 1 uitgang/terminal, dat mag alleen met een dubbele adereindhuls of een twin draad.

Ik ga het aanpassen en via de blokjes onderin werken.
 

RobdR

  • #14
Soms woont er zonder dat je het goed weet iemand in de buurt die de goede spullen heeft.



👍🏻
 

CV__

  • #15
Nice! :mrgreen:

Maar waarom steekt de nul onderop die krachtgroep nu een stukje uit?

En hoe kom je aan hulzen met rode kraag bij 6mm2? In DIN kleur is dat voor 10mm2 :wink:
 

RobdR

  • #16
Die nul is aangepast. Zit er nu goed in. 😉
Die hulzen zaten bij een krimptang set die ik kocht.

Moeten het DIN kleuren zijn?
 

CV__

  • #17
Nee hoor, als het maar hulzen voor de goede maat zijn.

Een te grote huls betekend meestal dat de huls te los zit.

Helaas staan er op Youtube een paar foute "howto" filmpjes van mensen die aderkleuren matchen met de kraagkleur van de hulzen; dat deugd dus niet. De kleur zegt alleen iets over de maat. Als je voorraad aanhoud van 1 kleursysteem maakt dat het werken makkelijker.
 

RobdR

  • #18
Als ik dan toch bezig ben...

Toch maar even alles in DIN kleuren gedaan om eventuele verwarring te voorkomen...😉



Nu wachten tot de aansluiting aangelegd wordt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu