Inbouwslot plaatsen

Maryline

  • #1
Hallo,

Hoe kun je het gat maken om een inbouwslot in te plaatsen?



Een bovenfrees kan niet diep genoeg.
Tenzij er daar speciale frezen voor bestaan?
Uitboren misschien?

Dank bij voorbaat.
 

Toon

  • #2
Met een boor, een scherpe beitel, wat geduld en handigheid kom je een heel eind.
Meestal boor ik een paar gaten tot de juiste diepte onder elkaar, om vervolgens met een steekbeitel het gat verder passend te maken.

Succes
 

Fiesiekus

  • #3
Is er bij het slot een sjabloon bijgesloten? Dan dat gebruiken + de diameters die daarop staan. Zal wel niet erbij hebben gezeten; dan zou u de vraag niet hebben gesteld op dit forum.
 

Gerrit

  • #4
Zoals Toon aangeeft. De hartlijn op de deur zetten, de middelpunten van de eindcirkels bepalen en de kast aftekenen. Boren met een speedboor en met een scherpe (noodzaak) beitel steek je het uit. Gaat altijd (meestal :lol: ) goed.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Dat wordt een heel verhaal dus ga er maar even voor zitten.

Meet de dikte van de slotkast op en meet de diepte van het slot.
Kies een speedboor die even breed is als de slotkast (meestal 16mm)
meet de diepte van de slotkast en plak een plakbandje op de boor zodat je weet dat je diep genoeg bent.

Zet vervolgens precies in het midden van de deur een streep op de hoogte waar je het slot wilt hebben.
Leg nu het slot met de voorplaat langs de kopse kant van de deur, je kun nu nl. eenvoudig de hoogte van de slotkast overnemen en op de deur zetten.

Teken ook de hoogte van de voorplaat over op de deur zodat je precies weet waar je slot komt te zitten.

Sommigen beginnen met een boor met de breedte van de voorplaat en boren eerst gaten met de diepte van de slotplaat en gaan dan verder met de boor voor de slotkast, ik begin altijd met de boor voor de slot kast, omdat anders de hoogte van de slotkast verdwenen is als je eerst met een grotere boor gaat boren.

Boor alle gaten met de diepte wat met het plakbandje wordt aangegeven en laat de gaten elkaar iets overlappen, dat hakt straks heel wat eenvoudiger.
Boor ook zuiver recht in de deur zodat het slot recht in de de deur komt te zitten.

Vervolgens pak je een scherpe houtbeitel en steek je de gaten die je geboord hebt glad zodat de slotkast er precies in past.
Vaak is de slotkast vlak bij de voorplaat iets dikker, dus op die plekken zul je wat meer hout weg moeten steken.
Let er bij alles op dat je niet te weinig maar ook zeker niet te veel hout wegsteekt.

Het slot moet er dus gemakkelijk in en uit willen en blaas telkens alle houtkrullen/zaagsel/boorsel weg.

Maak je het gat te groot dan gaat dat absoluut ten koste van de sterkte van de deur immers de meeste deuren zijn 38 of 40mm en hier boor je een gat in van 16 tot 18mm blijft er dus 20 tot 24mm over, maar hiervan zit de helft, dus maar 10 tot 12mm, aan elke kant van het slot.
Maak je het gat ruimer dan wordt dit alleen maar minder en verzwakt het je deur aanzienlijk.

Als het slot precies past teken dan de voorplaat over op de deur en haal die er uit (kijk wel uit dat het hout niet weg barst, dus nerfrichting goed in de gaten houden).

Neem dan het slot er weer uit en boor de gaten voor de cilinder en de deurkruk. Duw hierbij wel eerst een stuk hout/plank binnen in het slotgat om te voorkomen dat het hout binnenin het slotgat wegbarst.

Zet het slot weer in de deur en controleer of de cilinder past herhaal dit evt. een paar tot de cilinder goed past. (ga niet veilen oid. met het slot in de deur, hierdoor kan hout/zaagsel in het slot komen wat de werking van het slot nadeling beinvloed). Zet ook telkens het slot vast met een paar korte schroeven.
De cilinder moet zonder wrikken in het slot passen zet de cilinder vast met de bout.

Neem vervolgens het binnenschild van het veiligheidsbeslag en leg deze met de buitenkant tegen de deur om de cilinder en steek de deurkruk met de pin eveneens in het gat. Teken nu de gaten voor het bouwbeslag af en herhaal dit aan de andere kant van de deur.
Haal het slot weer uit de deur.

Kijk hoe groot de gaten moeten zijn en boor van elke kant tot ongeveer op de helft van de deur zodat de gaten tegenover elkaar uitkomen.
Plaats nu het slot en boor gaten met de juiste diameter voor de schroeven in de voorplaat (een voorgeboorde schroef geeft vaak tot 75% meer houvast dan een schroef die zo in het hout gedraaid is).

Plaats vervolgens de cilinder en monteer het bouwbeslag en als alles goed loopt is dat deel van de klus klaar en komt wellicht nog de sluitkom met sluitplaat.

Hou er rekening mee dat een slot wat precies pas is gemaakt en niet te ruim is uitgehakt en met de juiste schroeven is vastgezet tot 150% sterker kan zijn dan het zelfde slot in de zelfde deur maar dan slecht gemonteerd.

Dus precies werken en weg met die spaanplaatschroeven en gewoon goede degelijke houtschroeven gebruiken.

suc6

Gerrit Bakker
 

Kees61

  • #6
Gerrit B schreef:
Als het slot precies past teken dan de voorplaat over op de deur en haal die er uit (kijk wel uit dat het hout niet weg barst, dus nerfrichting goed in de gaten houden).
Inplaats van aftekenen met een potloodje, kan je ook met een mesje insnijden langs het slot. Als je daarna voorzichtig met een beitel hakt (van binnen naar buiten), zullen de spaantjes bij de insnijding afbreken. Zo krijg je een mooi strak gat. Als het nog dieper moet worden dan heb je ook al meteen een kantje om je beitel tegenaan te zetten.

Als je veel sloten moet plaatsen dan kan je voor de slotplaat ook een fraismail maken zodat je het met een geleide-ring kunt uitfraisen. Hoewel, dat kan je ook voor 1 slot doen natuurlijk.

Voor de hoogte van het slot: hoogte kruk is ongeveer 110 cm uit de vloer.
 

Amdusias

  • #7
Kees61 schreef:
Als je veel sloten moet plaatsen dan kan je voor de slotplaat ook een fraismail maken zodat je het met een geleide-ring kunt uitfraisen. Hoewel, dat kan je ook voor 1 slot doen natuurlijk.

Voor de hoogte van het slot: hoogte kruk is ongeveer 110 cm uit de vloer.
Slotplaat is prima uit te frezen met een geleider, een mal hoeft niet perse.

Deurkruk hoogte is 1050 mm van de vloer gemeten , maar dat is maar een kleine detail.

De maat voor een vlinderboor is 18 mm, en boor die gaten er in met een boormachien, als je daarna ook nog een 3D- boor hebt, dan kun je ook nog het resterende hout weg frezen met zo'n type boor en hoef je haast tot niet eens het hout weg te steken met een beitel.
 

Kees61

  • #8
Ja met een geleider gaat het ook alleen moet je dan de ronde hoekjes nog wegsteken.

Meteen met een beitel fraisen die van dikte is (22 mm?) is niet voor iedereen weggelegd. Als je de geleider even niet goed aanhoudt dan zit er al een hapje in. Met een mal kan je nooit teveel wegfraisen.

Maar je hebt wel gelijk, voor 1 slot gaat het prima met een geleider, dat scheelt een heleboel werk.
 

Amdusias

  • #9
18mm lukt ook nog wel , anders boor je met een vlinderboor , die net zo breed is als de slotplaat , de rondjes al voor , dan kun je met de frees en gelijder de zijkanten mooi strak op diepte uitfrezen.
 

Toon

  • #10
Is het interessant om voor één slot een frees te gaan kopen/huren (indien mogelijk)?
Ik geloof niet dat veel mensen zo'n ding in de schuur hebben liggen.
 

Amdusias

  • #11
Wat hier getypt word , is toch niet voor 1 persoon gebonden ? of wel?..
hier kunnen anderen ook wat aan hebben , die mischien wel zn ding hebben.
 

Kees61

  • #12
Toon, de vragensteller begint toch zelf al over een frais?
En net wat Amdusias zegt, het zal wel vaker voorkomen en dan is een verwijzing naar een goede beschrijving wel makkelijk.
Iemand die nog nooit geklust heeft, zal ook niet zo snel zelf een slot inzetten. Een frais kan je voor veel dingen gebruiken. Als je eenmaal een frais hebt aangeschaft dan ga je er steeds meer dingen mee maken.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #13
Ik weet niet wat voor sloten jullie hebben, maar die zwarte die ik meestal monteer zijn als ik de grote uitvoering heb 15,5 mm en de lichtere meest gebruikte uitvoering is 13 mm.

Vooral als je de laatste gaat voorboren met 18 mm dan past het slot wel erg ruim en geeft dit een enorme verzwakking van je deur.
Dus mijn advies niet klakkeloos 16 of 18 mm aanhouden maar gewoon meten met welke diameter je moet gaan boren en daarna precies uitbeitelen of frezen.

In de regelgeving staat dan wel dat een deur gedurende 3 of 5 min. bestand moet zijn tegen een aanval met hamer en schroevendraaier, maar ik ben nog nooit een inbreker tegen gekomen die er eerst de norm op naslaat om te kijken met welk gereedschap hij een deur open mag breken.

Dus als die snel naar binnen wil en een wat groter breekijzer/koevoet pakt dan staat hij met een te ruim uitgehakt slotgat gewoon met 15 sec binnen in je huis.
Dus werk uiterst nauwkeurig en gebruik de goede spullen.

suc6

Gerrit Bakker
 

Amdusias

  • #14
Ben ik helemaal niet met je eens, ik doe dit voor mijn werk, en voor een normale dag/nacht slot is geen 15,5 of 13 mm, er mag best wel wat ruimte zitten hoor, en een argument aanvoeren vanwege inbraakveiligheid slaat wat mij betreft ook nergens op, aangezien je hem vastschroeft aan de voorplaat.

Voor mijn werk momenteel moet ik ongveer 500 deuren afhangen, die in de fabriek op maat worden gemaakt, met slot en al er al in, en die gaten zijn 18mm breed. Ik werk er dagelijks mee, en weet ondertussen (na de vorige 500 deuren / andere flat) echt wel welke maten er voor staan..

En als je nagaat hoe ruim een slot er in past van hun, dan mag echt wel aannemen dat het geen probleem vormt, of zie elk willekeurige deur waar al een slotkast in is gemaakt. En dat is echt niet afhankelijk van het slot, het enige wat wel van toepassing is, is de breedte, maar niet de dikte!

Neem dit maar van me aan,..
 

Maryline

  • #15
Wow, dat begint hier een serieuze discussie te worden.

Het aftekenen van het slotgat en de deurkruk zal geen probleem geven.
Het gaat maar over een slot of 2.
Met een goede boor en beitel zie ik dit wel zitten.
Ik heb een frees, maar het is maar een gewone bovenfrees. Frezen die er in passen om zo diep te gaan ben ik nog niet tegengekomen...
 

Amdusias

  • #16
Die zijn er namelijk ook niet :wink: , vandaar de vlinderboren en 3D-boren.
de bovenfrees is alleen handig om de voorplaat netjes en strak in de deur te frezen .

veel succes , het zal vast wel goed komen :wink:
 

Maryline

  • #17
Dat dacht ik ook al.

Bedankt voor de info, we kunnen verder nu.

Dit komt zeker in orde met jullie advies!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu