Inbouwkast met enorme lade

Shevhenco

  • #1
Hallo medeklussers,

Onlangs ben ik begonnen met het onder handen nemen van de zolder. Eén van de dingen die ik wil maken is een inbouwkast over de hele breedte van het huis.

Ik heb hieronder even een grove tekening geplaatst.



Zoals jullie zien wil ik over de hele breedte (ongeveer 490 cm) van de kast een lade maken. Ik ben een modelspoorbouwer en wil in deze lade m'n spoorbaan bouwen. Als ik hem wil gebruiken trek ik de lade open, als ik hem niet gebruik kan ik de lade dicht doen (vrouw blij, ik blij :-) ). De ladebak wordt ongeveer 490x100x25 en ik verwacht dat ie maximaal 60 kilo moet gaan dragen.

Nu is mijn vraag aan jullie of er iemand is die ervaring heeft met het maken van zulke grote lades. Waar moet ik rekening mee houden? Ik ben zelf een beetje bang voor doorzakken als ik hem helemaal open heb. Misschien iets met pootjes die ik naar beneden kan klappen als ik de lade open heb? Kan zoiets met gewone geleiders? Welk hout? Andere suggesties?

Ik hoor graag jullie tips :-).

Shevhenco
 

DubbleEagle

  • #2
Ik heb hier geen ervaring mee, maar zou je voor de ondersteuning het principe van een brancard niet kunnen toepassen? Wielen die uitklappen, en zo ondersteuning geven wanneer de lade open staat, en wanneer de lade dicht is, de wielen ook nog steeds ondersetuning bieden tegen doorbuigen. Dit systeem over de gehele lengte een keer of 3 toepassen ofzo?

Is maar even luidop denken :)
 

Shevhenco

  • #3
Hardop meedenken is juist de bedoeling. Ik sta open voor iedere geniale ingeving :D
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Denk ook aan het gewicht van de lade zelf. Dan is 60kg incl. inhoud aan de lichte kant denk ik.

De breedte maakt niet uit, want er zijn ladegeleiders die onder de lade geplaatst worden, dan plaats je er gewoon wat meer (wel goed parallel).

Evt. kan je kijken naar een ladeblok voor CAD-tekeningen. Komen regelmatig bij het grofvuil van bv. architecten. Dat zijn lades die erg ver open kunnen.
 

Poster

  • #5
Als u de voor en achterkant van wat zwaarder hout maakt, beperkt u het doorzakken, als u de lade iets uitschuift, kan u er b.v. 2 of 3 vierkanten buisjes 30/30 met een loopwieltje eronder insteken, die meerijden bij het verder uitschuiven.
 

Gamecat

  • #6
Ik zou hoe dan ook iets van een extra steun inbouwen. Mogelijkheden zijn:

- Poten die onder de baan gezet kunnen worden, eventueel uitklapbaar. (Misschien nog wel meer dan 2 nodig om de 4.9 m te overbruggen.

- Haken waarmee je de lade aan de muren (het dak) vast kan zetten.

- Geleide rails langs de wand waar de hele baan op kan rusten (als dit te verenigen is met huisgenoten).

Echter om een ander probleem aan te snijden, met een diepte van 1 meter loop je het risico dat je niet bij de achterkant komt met je armen en dat kan knap vervelend zijn als er een trein ontspoort. Dus dan moet je of de baan geheel losmaakbaar maken, of werkopeningen maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu