IJzeren (maatwerk) douchekop vervangen

Marcwg

  • #1
In het huis dat wij kochten hangt in de badkamer een regendouche uit het plafond (foto 1, plaat met gaatjes is gedemonteerd). Het is duidelijk dat dit systeem destijds op maat is gemaakt. De douchekop is van ijzer en behoorlijk verroest. Ook loopt het water (inmiddels) met dikke stralen vrijwel recht naar beneden, niet erg zuinig.

Ik wil de douchekop (foto 2) graag vervangen, maar ik weet niet goed hoe. De douchekop bestaat uit twee ijzeren platen die met kleine schroefjes aan elkaar zijn gezet. De bovenste plaat lijkt wel gesoldeerd (foto 3) te zijn in een vierkante buis/koker. Hoe de koker aan het plafond vastzit is mij een raadsel (foto 4). Ik heb geprobeerd de koker te draaien, maar er is geen beweging in te krijgen. Voorzichtig trekken leverde ook niets op. Ik heb de onderste plaat met de gaatjes losgeschroefd van de bovenste plaat, maar er komt geen slang o.i.d. uit de stang.

Heeft iemand een suggestie voor hoe ik hiermee verder kan?

foto 1:


foto 2:


foto 3:


foto 4:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit is geen ijzer maar roestvrij staal, de aanslag komt door gebruik van (drink)water dat veel ijzer bevat, niets aan de hand.
Ik denk dat de douchekop eens goed ontkalkt moet worden en de zeefjes in de toevoer van warm en koud water gecontroleerd moeten worden op vervuiling.
 

Ambidexterity

  • #3
Ik heb al een aantal jaren 2 potten tussen de aanvoer leiding zitten, de 1e is een filter (soort zeefje) en de 2e is een zuiveringszout patroon om de kalk te neutraliseren. De 1e pot met zeef, toen ik deze voor de eerste keer schoonmaakte (±5 a 6 maanden) schrok ik van de hoeveelheid troep wat ik in het filter tegen kwam, zelfs 2 haren. Hier in ons nieuwe huis heb ik dit systeem er ook gelijk tussen gezet. Nu ±1 half jaar dat we in ons nieuwe huis wonen is het niet zo erg als bij het vorige huis, er zit een groot verschil tussen waar je drinkwater vandaan komt.

Het ijzer in het water waar Jan over schrijft is denk ik te fijn voor zo'n filter, maar je kunt natuurlijk overwegen om een filter+anti kalk systeem te installeren. Voor ons heeft het veel voordelen opgeleverd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu