Ijzeren decoratieve balken aan muur

AGT

  • #1
Dag allen,

Wij willen graag het plafond van onze woonkamer gaan bekleden met sloophout en daaronder willen we gebruikte ijzeren IPE balken gaan hangen. Het gewicht van deze balken zal ongeveer 50 kilo per stuk zijn. Als bevestiging willen we deze balken op balkdragers leggen die aan de muren worden bevestigd. 25 kg per balkdrager dus. Dit lijkt ons niet al teveel gewicht voor een balkdrager? Nu zitten we met het punt dat er in muur boven het raam 3 van deze dragers moeten komen. Er komt in totaal dus 75 kilo aan de muur boven het raam te hangen. Is zon stuk muur gemaakt om dit gewicht te dragen? Wij vroegen ons af of dit hele plan veilig en constructietechnisch haalbaar is? Bij gevoegd een foto van de muur boven het raam.

Benieuwd naar reacties/ideeën!

Gr, Arie



 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Kan je eerst tegen die muur een houten plank monteren over de hele breedte? Daar kan je de balkschoenen aan vast spijkeren. Dat is nog eens veel sneller en het gewicht wordt mooi verdeeld.
 

AGT

  • #3
Voor het verdelen van het gewicht helemaal geen gek idee, maar ik weet niet hoe mooi ik het vind als er ook nog houten balken langs de hele muur komen te hangen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Een plank van 25mm dik kan al voldoende zijn. Valt nauwelijks op. Je kan het zelfs een profielrandje geven als dat past bij de stijl in huis.
 

AGT

  • #5
En zou het dan stevig genoeg zijn als ik vervolgens een balkdrager op die plank vastschroef? Dan kunnen er natuurlijk maar schroefjes van 25mm in...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Een balkdrager spijker je bij voorkeur. Met schroefspijkers.

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu