Iets zwaars ophangen aan plafond van gipsplaten

Anneke

  • #1
Hallo allemaal,

Ik hoop hier mijn reddende engel te vinden!

Wij hebben in ons nieuwe huis plafonds van gipsplaten. Helaas kunnen we op geen enkele manier ontdekken hoe en waar de rachels/ balken lopen.

Nu hebben we een hele leuke wieg (ivm de komst van ons kleintje) die aan het plafond moet hangen met grove touwen.
Maar hoe kunnen we dat veilig ophangen zonder dat het plafond met wieg en kind naar beneden komt zetten?

Ik heb iets gehoord over speciale ankers (een zwaardere uitvoering van de bekende gipspluggen) maar ik weet niet of dat iets is?

Wie helpt me?

Alvast bedankt!

Anneke
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Naar mijn idee is toch echt de enige manier het opzoeken van de balken en/of rachels. En voor het ophangen van een wieg betwijfel ik zelfs, of bevestiging aan de rachels stevig genoeg is.

Vergeet niet dat het niet alleen het gewicht van wieg + kind is, maar dat je tijdens opmaken en "instoppen" zelf ook een flinke druk kunt uitoefenen op de wieg.

Ophangen aan alleen de gipsplaat zelf lijkt me niet zinnig. Welke plug je daar ook voor gebruikt, bij een beetje kracht komt de plug inclusief een flink stuk gipsplaat naar beneden!

Voor het opzoeken van balken bestaan zoekapparaten. Helaas werken die lang niet altijd even betrouwbaar , en niet voldoende diep. Wat je zou kunnen proberen is hier en daar een klein gaatje boren in het gipsplaat en met een lange naald (breinaald, kraspen) voelen wat er boven zit. Naderhand kun je het gaatje met een beetje roodband oid dichtmaken.

Wellicht kun je de randen van het gipsplaat traceren door naden in het gipsplaat. Meestal zitten daaronder de rachels, maar dat zegt dus nog niets over de plaats van de balken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Er zijn speciale pluggen te koop waar je een draadeind in kunt draaien, gaten boren in het beton boven de gipsplaat en de plug en het draadeind erin, aandraaien en klaar, pas wel op voor leidingen in de vloer.

Een chemische plug is ook een mogelijkheid, laat u goed voorlichten hierover.
Vraag even bij een goede ijzerhandel.

Succes.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik was door de vermelding van "balken en rachels" niet uitgegaan van beton als materiaal...

Voor mij zijn het balken, daarop rachels en daarop gipsplaat.
En aan zo'n gipsplaat hang je niet veel op!

Maar ik kan het verkeerd begrepen hebben...
 

Klaudia

  • #5
Er zijn apparaten te koop waarmee je tengels (en balken?) onder gipsplaten kunt opsporen. Dan moet je alleen geen brabants stucwerk hebben waarbij onder het stuc stro zit.

Maar als je zeker weet dat het om gipsplaten op tengels gaat. Loop naar een goede ijzerwarenwinkel en vraag om zo'n apparaat (geen idee hoe het heet). Niet goedkoop (25 euro) maar mogelijk ook voor de toekomst de moeite waard.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik ben uitgegaan van vermelding "nieuw huis", ik kan me nauwelijks voorstellen dat tegenwoordig nog houten verdiepingvloeren in nieuwbouw voorkomen.
Ik zou overigens graag een terugmelding ontvangen van de vragensteller voor het geval dit probleem nog eens terug komt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dat nieuwe huis hebben we al eens eerder gehad, zie Meterkast vervangen, welke afmetingen?... (kostte even moeite om te vinden!)

Met een nieuw huis bedoelen vragenstellers heel vaak: een nieuw betrokken huis, dat dus geen nieuwbouwpand hoeft te zijn.

In de genoemde vraag ging het over een "nieuw huisje" bouwjaar 1920!

Maar inderdaad, een reactie van vragensteller is wel zo aardig!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu